تمبر لباس ملی فارو

برای بزرگداشت زیبایی لباس ملی فارو منتشر شد

0
229

تمبر لباس ملی فارو

تمبر لباس ملی فارو تمبر لباس ملی فارو

جزایر فارو یا جزایر فاروئه نام جزایر هجده‌گانه‌ای است که به عنوان یکی از منطقه‌های خودگردان دانمارک شناخته می‌شود. این مجمع‌الجزایر در سال ۱۸۱۴ از نظر سیاسی از نروژ جدا شد و از سال ۱۹۴۸ به‌صورت استانی خودمختار از پادشاهی دانمارک درآمد. آن‌ها در طی این چند سال مسئولیت بیشتر مسائلشان را در دست گرفته‌اند؛ به‌جز دفاع (اگرچه دارای نگهبان ساحلی محلی هستند)، امور خارجی و دستگاه قضائی که بر عهده دانمارک است.

تمبر لباس ملی فارو تمبر لباس ملی فارو

دو تمبر لباس ملی فارو از یک مجموعه محبوب توسط پست جزایر فارو منتشر شد. این دو تمبر لباس‌هایی زنانه و مردانه مانند دامن، پیراهن، شلوار، جوراب و کفش را تصویر کرده است. در ادامه مروری به لباس های تصویر شده روی تمبر لباس ملی فارو خواهیم داشت:

تمبر لباس زنانه

دامن

دامن سنتی، سیاه با نوارهای قرمز است. این لباس با پارچه کتان و پشم عموماً  بافت خانگی دارد؛ اما امروزه دستگاه ماشین بافی پشمی جای روش قبلی را گرفته است. در سال‌های اخیر سنت‌گرایان انتقاداتی به این روند و گرایش جدید وارد کرده‌اند. مخصوصاً زنان جوان رنگ‌های دیگر این لباس را انتخاب کرده‌اند، به عنوان مثال دامن مشکی با نوارهای سبز یا نوارهای زرد.

تمبر لباس ملی فارو تمبر لباس ملی فارو

پیش‌بند

پیش‌بند یکی از بقایای لباس روزمره قدیمی است که هدف استفاده از آن، محافظت دامن از خاک و سایش است. شستن پیش‌بند بسیار آسان‌تر از شستن دامن است و یک پیش‌بند فوراً می‌تواند با پیش‌بند دیگری جایگزین شود. پیش‌بندهای قدیمی کوتاه‌تر از پیش‌بندهای امروزی بوده‌اند، چراکه از این لباس  امروز بیشتر به عنوان پوششی تزئینی استفاده می‌شود و به همین دلیل است که توجه زیادی به ست کردن آن با روسری می‌شود. رویتمبر لباس ملی فارو پیش بند آبی تصویر شده است. تمبر لباس ملی فارو تمبر لباس ملی فارو

جوراب و کفش

دختران و زنان زیر دامن جوراب‌های سبز یا خاکستری می‌پوشیدند که احتمال زیاد با نخ فارو دوخته شده بود. از آن زمان به بعد جوراب‌ها از ابریشم ساخته و خوش شکل‌تر شد، و امروزه جوراب‌های نایلونی سیاه استفاده می‌شود. کفش‌ها در اصل از چرم گوسفند یا گاو فاروئی بود و یا کفش چوبی و گالش استفاده می‌شد. علاوه بر این، کفش‌های خارجی نیز در آن زمان مورد استفاده بود.تمبر لباس ملی فارو تمبر لباس ملی فارو

تمبر لباس مردانه

شلوار

یکی از ویژگی‌های متمایز لباس‌های سنتی مردان، شلوارهای سیاه و سفید است. Svabo محقق فولکلور شلوارهای فاروئی که زمان خود استفاده می‌شود را این‌گونه توصیف می‌کند: «آن‌ها سیاه و سفید و گشاد هستند، زیر زانو باز می‌شوند و اطراف پا را طناب‌پیچ کرده‌اند. بدون فشار دادن دکمه‌ای شما را به جلو پرواز می‌دهند.» شلوارهای مدرن تنگ‌تر بوده و با دکمه‌هایی زیر زانو، اندازه پا می‌شوند.

تمبر لباس ملی فارو تمبر لباس ملی فارو

 جوراب‌های ساق بلند

جوراب‌ها بلند هستند و به زانو می‌رسند. تاریخ جوراب‌های ساق بلند به دوران باستان باز می‌گردد که اغلب طوسی یا قهوه‌ای بودند. مردان معمولاً در مناسبت‌های عید جوراب‌های آبی یا سفید می‌پوشند.

کفش

به‌طور سنتی کفش‌ها از چرم گاو یا گوسفند ساخته می‌شد که ساق پاها را می‌پوشاند. برای مناسبت‌های عید برخی مردان ممکن بود کفش‌های خارجی بپوشند که به‌ندرت این اتفاق رخ می‌داد.

روی یکی از تمبر لباس ملی فارو، لباس زنانه و روی دیگر تمبر لباس ملی فارو، لباس سنتی مردانه آن زمان تصویر شده است.

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر