کشور تمبرها و مورچه خوارها!

به مناسبت سالگرد استقلال کشور گویان

0
348

کشور تمبرها و مورچه خوارها!

 

کشور تمبرها و مورچه خوارها! کشور تمبرها و مورچه خوارها!
تصویر مورچه خوار روی تمبری از کشور گویان

تمبر پستی از حدود ۱۵۰سال پیش کم‌کم جای خود را روی پاکت‌های نامه و مرسولات پستی پیدا کرد اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد. تمبر به مرور زمان جایگاهی بیشتر از گوشه یک پاکت نامه یافت و راهی آلبوم‌های ویژه‌ای شد و جمع‌کردن آن به سرگرمی بزرگی در جهان تبدیل شد.

کشور تمبرها و مورچه خوارها! کشور تمبرها و مورچه خوارها!
تمبر گویان

کسانی که اندکی با تمبر آشنایی داشته باشند، می دانند که گرانترین تمبر دنیا، تمبری است که با نام ” تمبر قرمز گویان” مشهور است. تمبری که حاصل شرایط خاص استقلال این کشور بود.

 

کشور تمبرها و مورچه خوارها! کشور تمبرها و مورچه خوارها!
تمبری از پرچم کشور گویان

در سال ۱۸۵۶میلادی در کشور کوچک گویان (مستعمره انگلستان) نیاز فوری به تمبر پیدا شد و چون برای رسیدن تمبر از انگلستان زمان طولانی لازم بود، فرماندارمحلی به روزنامه رسمی محلی گویان اجازه داد تمبر چاپ کند. سپس ۲تمبر یک و ۴ سنتی چاپ شد. تمبر یک سنتی روی کاغذ نازک قرمز با رنگ جوهر سیاه در یک کادر چهارگوش با نام گویان بریتانیا و نوشته لاتین و تصویر یک کشتی به چاپ رسید و به‌خاطر مسئله امنیت و عدم‌جعل آن از سوی مسئول پست امضا شد؛ تمبری که حدود ۱۷سال بعد و در سال ۱۸۷۳ توسط یک پسربچه ۱۲ساله در اتاق زیر شیروانی خانه‌شان پیدا شد و پس از مدتی به مبلغ ناچیزی به یک مجموعه‌دار فروخته شد؛ فردی که بعدها فهمید این تمبر منحصر‌به‌فرد بوده و نمونه دیگری از آن در جهان وجود ندارد. تمبر قرمز گویان که هشت‌گوش است یک ‌بار در سال ۱۹۸۰ به قیمت ۹۳۵هزار دلار فروخته شد و آخرین بار در سال ۲۰۱۴ در نیویورک به قیمت ۹میلیون و۴۸۰هزار دلار به فروش رسید.  هم‌اکنون این تمبر به‌عنوان گران‌ترین تمبر جهان شناخته می‌شود و برآورد می‌شود حدود ۲۰میلیون دلار ارزش داشته باشد.

 

کشور تمبرها و مورچه خوارها! کشور تمبرها و مورچه خوارها!
مراسم سالگرد یک شرکت بیمه قدیمی در کشور گویان و گرامیداشت تاریخ این شرکت با چاپ تمبر

ناحیه گویان در حدود قرن شانزدهم، توسط دریانوردان اسپانیایى کشف و مستعمره این کشور شد. اما در اوایل قرن هفدهم میلادی، بر سر تصرف این منطقه و نواحی اطراف آن، میان استعمارگران اروپایى جنگ‏هایى درگرفت تا آن که در جریان کنگره ویِن در سال ۱۸۱۵، مرزهای فعلی در گویان برقرار شد.

 انگلیس تا سال ۱۹۶۶م به استعمار و بهره‏برداری از منابع گویانِ تحت اشغال خود، مشغول بود. در این سال، گویان، مستقل و عضو کشورهای مشترک المنافع انگلیس شد. اما چهار سال بعد، در ۱۹۷۰، حکومت گویان تبدیل به جمهوری شد.

آب و هوای گویان استوایی و گرم و مرطوب است و تمیزترین جنگل های بارانی کره ی زمین در گویان قرار گرفته اند که این موضوع آن را مستعد انواع مختلفی از ماجراجویی و اکوتوریسم می کند.

 جنگل بارانی ایووکراما Iwokrama دارای بالاترین تعداد ماهی و خفاش در جهان است. همچنین این جنگل ها محل زندگی بزرگترین گربه ی آمریکای جنوبی، پلنگ خالدار، بزرگترین لاک پشت های آب شیرین جهان، مار، مورچه خوار، جوندگان، سمور، عقاب و تمساح نیز هستند.

تمبر و مشتقات آن در این کشور از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند و تمبرهای بسیار جذاب و ماندگاری نیز از این کشور  در دنیای پست،  در گردش است.

 

 

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر