آتش سوزی کلیسای نوتردام

به مناسبتآتش سوزی کلیسای نوتردام

0
257

آتش سوزی کلیسای نوتردام

آتش‌سوزی کلیسای نوتردام  آتش سوزی کلیسای نوتردام
کلیسای نوتردام
کلیسای جامع نوتردام کلیسای معروفی در شهر پاریس است. این کلیسا در “جزیره سیته “در میانه رود سن و منطقه چهارم در مرکز پاریس واقع شده‌است. هر سال ۱۳ میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.
آتش‌سوزی این کلیسا بار دیگر نام این بنای تاریخی را در سراسر جهان بر سر زبان‌ها انداخت.
در محلی که هم‌اکنون این کلیسا قرار دارد تا قبل از قرن چهارم میلادی معبدی غیر مسیحی وجود داشته‌است. در قرن چهارم کلیسایی بزرگ جای آن معبد را گرفت.
این ساختمان تا قرن دوازدهم بر جای بود، ولی در آن زمان جمعیت پاریس به‌طور ناگهانی بالا رفت و تصمیم بر ان شد تا کلیسا را بزرگ گردانند. بدین ترتیب ساختمان قبلی را خراب کرده و در سال ۱۱۶۳ میلادی ساختمان جدید شروع شد که ساختن آن تقریباً دو قرن طول کشید و در ۱۳۴۵میلادی به پایان رسید.
آتش‌سوزی کلیسای نوتردام  آتش سوزی کلیسای نوتردام
تمبر بزرگداشت هشتصد و پنجاهمین سال ساخت کلیسای نوتردام چاپ کشور فرانسه
این کلیسا تا مدت ها بزرگترین کلیسای اروپا بود، ولی هم‌اکنون نه تنها در اروپا بلکه در فرانسه کلیسا‌های بزر گتر از آن وجود دارند. اهمیت آن در این است که زیباترین اثر در معماری گوتیک است.
آتش‌سوزی کلیسای نوتردام  آتش سوزی کلیسای نوتردام
پاکت مهر روز کلیسای نوتردام چاپ کشور آمریکا

در سنت مسیحیت کاتولیک و در زبان فرانسه مجسمه‌های «مریم مادر» یا آیین‌های مذهبی ثبت شده به نام مریم مقدس ،”نوتردام “نام دارند. به همین ترتیب کلیسا‌های «وقف» یا پیشکش شده به مریم مقدس، به نام نوتردام «متبرک» می‌شدند.

ویکتور هوگو و کلیسای نوتردام
عبارت نوتردام (Notre-Dame) از دو واژه Notre (صفت مالکیت اول شخص جمع) و Dame (بانو) تشکیل شده است و بنابراین به معنای «بانویِ ما» است. بانو در این ترکیب، همان مریم مقدس، یا آنطور که کاتولیک‌ها و مسلمانان می‌گویند، مریم باکره است. شاید اولین چیزی که با شنیدن این کلمه به ذهنتان می‌رسد، رمان معروف “گوژپشت نوتردام” باشد. درست در زمانی که کلیسای تاریخی نوتردام از رونق افتاده و در حال تخریب بود، ویکتور هوگو نویسنده معروف و بزرگ فرانسوی رمان گوژپشت نوتردام را منتشر کرد. انتشار این رمان در آن زمان آنقدر تاثیر گذار بود که موجب مرمت و احیای این بنای مذهبی – تاریخی در آن دوران شد.
آتش‌سوزی کلیسای نوتردام  آتش سوزی کلیسای نوتردام
تمبر کلیسای نوتر دام چاپ کشور فرانسه
آتش‌سوزی کلیسای نوتردام  آتش سوزی کلیسای نوتردام
تمبر کلیسای نوتر دام چاپ کشور گینه بیسائو

کلیسای تاریخی نوتردام در طول تاریخ پر فراز و نشیب شاهد اتفاقات و مراسم‌  بزرگ بسیار زیادی بوده است. به عنوان مثال، ناپلئون بناپارت دوم در سال ۱۸۰۴ میلادی در این کلیسا توسط پاپ پیوس تاج گذاری کرد. دافین فرانسوا و ماری استوارت ملکه اسکاتلند، در این مکان مراسم ازدواج خود را در سال ۱۵۵۸ برگزار کردند و مراسم عروسی فیلیپ دوم شاه فرانسه هم در این مکان انجام  شده است.

همچنین در گذشته، بسیاری از مردم تصور می‌کردند که اگر در مقابل چشمان خدایان و مجسمه‌های این کلیسا خودکشی کنند، حتما رستگار خواهند شد. از این افراد بزرگ بسیاری در طول تاریخ در این مکان به زندگی خود پایان داده اند. دومینیک ورنر، نویسنده مشهور فرانسوی، یکی از این افراد بود که پس از ۷۸ سال زندگی درون کلیسا به سرش شلیک کرد و به زندگی خودش پایان داد.
*
هنر معماری گوتیک در میان سالهای ۱۱۳۷ و ۱۱۴۴ (میلادی) در جریان بازسازی کلیسای سنت دنیس فرانسه پا به عرصه وجود گذاشت و تا اواسط قرن شانزدهم میلادی در اروپا معمول بود. هنر گوتیک در میان دو دوره رمانسک و رنسانس واقع شده است.
تعدادی از تمبرهای  کلیسای نوتردام را در این صفحه ببینید.
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر