تمبر جشن دیوالی

0
747

تمبر جشن دیوالی

تمبر جشن دیوالی تمبر جشن دیوالی

پست کانادا و هندوستان تمبر جشن دیوالی را به مناسبت برگزاری این جشن، منتشر کردند. جشن دیوالی اهمیت سالانه بسیاری برای هندوها، سیک ها و بودائی‌ها دارد.

دیوالی یک جشنواره پنج‌روزه هندوها است که در سراسر هند اجرا می‌شود و تاریخ اجرای آن به زمان‌های پیش از تاریخ بازمی‌گردد. طی روزهای قبل از جشن، تمام خانه‌ها پاکیزه و مرتب شده و پنجره‌ها برای خوشامدگویی به لاکشمی (Lakshmi)، الهه توانگری و کامیابی گشوده می‌شوند.تمبر جشن دیوالی تمبر جشن دیوالی

نام دیوالی، تحریف شده واژه دیپاوالی (Deepavali) – دیپا به معنی نور و آوالی به معنای ردیف و صف – و در کل به معنای صفی از نور است. درواقع نمایش نور در این جشنواره یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن است. تمام خانه‌ها، از فقیرانه‌ترین کلبه‌ها تا اشرافی‌ترین کاخ‌ها، با نور نارنجی‌رنگ فانوس‌هایی به نام دیا (Diya) برای تبریک و سلام به لاکشمی روشن می‌شوند.

جشنواره دیوالی در ابعاد وسیع و تقریباً در تمام مناطق هند برگزار می‌شود و درواقع، پیش‌درآمد سال نو است. دیوالی حتی در کشورهایی چون تایلند، ترینیداد، سیام و مالایا نیز- با تفاوت‌هایی- اجرا می‌شود.موضوع اصلی دیوالی پیروزی نور بر تاریکی است و این جشن سنتی شامل آتش‌بازی نیز می‌شود. اعتقاد اصلی هندوها بر این است که نور، شر و بدی را دفع و خوشبختی را جذب می‌کند.

تمبر جشن دیوالی تمبر جشن دیوالی

تعطیلات جشن دیوالی در هند طولانی‌مدت بوده و هر روز این جشن به مناسبتی اختصاص دارد. مهم‌ترین آن سومین روز است که به لاکشمی الهه ثروت اختصاص داشته و در واقع، شب سال نو تقویم هندی محسوب می‌شود.

در این روز مردم از لاکشمی، الهه ثروت، برای نعمات متعدد او سپاسگزاری می‌کنند و مراسم دعای شکرگزاری که پوجا (Puja) نام دارد، هم در سپیده دم و هم هنگام غروب آفتاب انجام می‌گیرد. اعتقاد بر این است که الهه ثروت از خانه‌هایی که پاکیزه نبوده و به خوبی روشن نشده‌اند، دیدن نمی‌کند. بنابر این همه برای تمیز نگه داشتن خانه خود بسیار کوشش می‌کنند، درها و پنجره‌ها را باز میگذارند و تمام چراغها را روشن می‌کنند. هنگام غروب، خانه‌ها و خیابان ها با چراغ ها، فانوس ها و شمع های بی شمار تزیین می‌شود. و مردم خارج از خانه‌ها گرد آمده و منتظر ورود الهه به داخل خانه و برکت بخشیدن به آن هستند. در این مدت آن ها به آتش بازی و تماشای فانوس ها می‌پردازند.

تمبر جشن دیوالی تمبر جشن دیوالی

این اولین بار است انتشار تمبر مشترک بین دو کشور کانادا و هندوستان صورت می‌گیرد. تمبر جشن دیوالی در تالار شهر تورنتو توسط رئیس‌جمهور و دیپاک چوپرا، مدیرعامل شرکت کانادایی رونمایی شد. دیپاک چوپرا درباره تمبر جشن دیوالی می‌گوید:«تمبرهای دیوالی نشان‌دهنده غرور کانادا- سرزمین مذاهب مختلف- از نظر تنوع آداب‌ورسوم و جشن‌هاست. این اولین جشن مشترک تاریخی، رابطه میان کانادا و هند را تقویت می‌کند.»

تمبر جشن دیوالی تمبر جشن دیوالی

حدود یک ماه پیش از جشن‌های دیوالی که از ۱۹ تا ۲۳ اکتبر ماه برگزار می‌شود، دو تمبر جشن دیوالی در دسترس مردم کانادا قرار گرفتند. یکی از دو تمبر جشن دیوالی با پس‌زمینه قرمز و طراحی کانادایی است؛ درحالی‌که دیگری با پس‌زمینه طلایی بوده و توسط پست هندوستان طراحی شده است.

تمبر جشن دیوالی تمبر جشن دیوالی

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر