کنگره هزار و صدمین سال تولد رودکی

به مناسبت سوم دی ماه سالروز برگزاری کنگره فردوسی

0
337

کنگره هزار و صدمین سال تولد رودکی

کنگره هزار و صدمین سال تولد رودکی کنگره هزار و صدمین سال تولد رودکی
مینی شیت رودکی چاپ کشور تاجیکستان

ابوعبدالله جعفر بن محمد بن حکیم بن عبدالرحمن بن آدم متخلص به رودکی و مشهور به استاد شاعران (زادهٔ ۲۴۴، رودک – درگذشتهٔ ۳۲۹، پنجکنت) نخستین شاعر مشهور پارسی‌سرای حوزه تمدن ایرانی در دورهٔ سامانی در سدهٔ چهارم هجری قمری و استاد شاعران این قرن در ایران است.

کنگره هزار و صدمین سال تولد رودکی کنگره هزار و صدمین سال تولد رودکی
تمبرهای کنگره هراز و صدمین سال تولد رودکی

او در روستایی به‌نام بَنُج رودک (پنجکنت در تاجیکستان امروزی) در ناحیه رودک در نزدیکی نخشب و سمرقند به دنیا آمد.

رودکی را نخستین شاعر بزرگ پارسی‌گوی و پدر شعر پارسی می‌دانند ولی از تمام آثار رودکی که گفته می‌شود بیش از یک میلیون و سیصد هزار بیت و نیز شش مثنوی بوده‌است، فقط ابیاتی پراکنده به همراه چند قصیده، غزل و رباعی باقی‌مانده‌است. تعداد بیت‌های باقی‌مانده از رودکی را ۱۰۴۷ بیت گزارش می‌کنند.

کنگره هزار و صدمین سال تولد رودکی کنگره هزار و صدمین سال تولد رودکی
یک قطعه تمبر کنگره هراز و صدمین سال تولد رودکی

او زاده نیمه دوم سده سوم هجری بود و از کنگره هزار و صدمین سال تولد رودکی، نزدیک به ۶۰ سال می گذرد. او  در دربار امیر نصر سامانی بسیار محبوب شد و ثروت بسیاری به دست آورد. می‌گویند رودکی در حدود یک صدهزار بیت شعر سروده است و درموسیقی، ترجمه و آواز نیز دستی داشته‌است.

رودکی در سه سال پایانی عمر مورد بی مهری امرا قرار گرفته بود. او در اواخر عمر به زادگاهش بُنَج رودک بازگشت و در همان‌جا به سال ۳۲۹ هجری (۹۴۱ میلادی) در گذشت.

در تذکره‌ها آمده رودکی چنگ نواز بوده‌است. می‌گویند توان و چیرگی رودکی در شعر و موسیقی به اندازه‌ای بوده‌است که نیروی افسونگری شعر و نوازندگی وی در ابونصر سامانی چنان تأثیر گذاشت که وی پس از شنیدن شعر «بوی جوی مولیان» بدون کفش، هرات را به مقصد بخارا ترک کرد! این داستان در کتاب چهار مقاله از نظامی عروضی آمده‌است.

 

کنگره هزار و صدمین سال تولد رودکی کنگره هزار و صدمین سال تولد رودکی
تمبرهراز و صدمین سال تولد رودکی-چاپ شوروی سابق

به عنوان پدر شعر کلاسیک فارسی رودکی از جایگاه ممتازی در جهان برخوردار است. اشعار غنایی و تعلیمی وی راه را بر بزرگان زیادی بازکرده‌است و از این رو همواره آیین‌های پاسداشت مختلفی برای این شاعر پارسی‌زبان برگزار می‌شود. در یکی از این آیین‌ها که در سال ۲۰۰۸ به میزبانی سازمان ملل متحد برگزار شد بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد دربارهٔ شاعری رودکی در حضور جمع کثیری از سرشناسان علمی فرهنگی جهان، نمایندگان یونسکو و سفیران کشورهای مختلف گفت: «اشعار رودکی می‌تواند مبنای اتحاد جهانی قرار بگیرد چرا که رودکی شاعر خوبی‌ها و عدالت بود».

همچنین در آذر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی، سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با همکاری بنیاد فرهنگی رودکی و یونسکو، آیین بزرگداشتی برای رودکی در تهران با حضور شرکت کنندگان داخلی و خارجی ترتیب داده شد. بیشتر شرکت کنندگان خارجی از کشورهای هندوستان، افغانستان، تاجیکستان، فرانسه، ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان بودند.

در سال  ۱۹۵۵ میلادی دولت جمهوری تاجیکستان کنگره هزار و صدمین سال تولد رودکی رابرپا نمود. از میان بزرگترین رودکی پژوهان می‌توان به براگینسکی، سیمنوف، صدرالدین عینی، سعید نفیسی، محمدعلی فروغی، محمد شکوروف و ریچارد فرای اشاره نمود.

در سوم دی ماه سال ۱۳۳۷ نیز  دولت وقت ایران کنگره هزار و صدمین سال تولد رودکی را در  دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برپا کرد که مقام های کشوری و اساتید بنام ادبیات ایران و کشورهای دیگر در آن حضور داشتند.

تعدادی از تمبرهای منتشر شده برای کنگره هزار و صدمین سال تولد رودکیرا در این صفحه می بینید.

 

 

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر