چپ‌دست‌ها هم تمبر دارند

0
323

 چپ‌دست‌ها هم تمبر دارند

چپ‌دست‌ها هم تمبر دارند

هرسال ۱۳ اوت مردم در سراسر جهان روز چپ‌دستان را جشن می‌گیرند. با توجه به ارزیابی کارشناسان، تعداد افرادی که از دست چپ خود استفاده می‌کنند در ۱۰۰ سال اخیر حدود چهار برابر افزایش‌ یافته و امروز حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد از جمعیت جهان چپ‌دست هستند.

چپ‌دست‌ها هم تمبر دارند

روز چپ‌دستان سال ۱۹۵۶ در آمریکا نام‌گذاری شد و این روز، توجه عموم را به موانعی که چپ‌دستان با آن‌ها روبه‌رو هستند جلب می‌کند. باشگاه چپ‌دستان سال ۱۹۹۰ در بریتانیا تأسیس شد و هدف آن افشای نیازهای مشترک چپ‌دستان است، این باشگاه اکنون به یک سازمان بین‌المللی و مرکز مشاوره‌ای برای مسائل مربوط به چپ‌دستان تبدیل شده است.

چپ‌دست‌ها افتخار می‌کنند به اینکه ۲۰ درصد افراد با آی کیوی (IQ) بیش از ۱۴۰، چپ‌دست هستند. تحقیقات نشان می‌دهد چپ‌دست‌ها بیش از راست‌دست‌ها مشکل خواب دارند، درحالی‌که در معماری و انجام ریاضی احتمالاً موفق‌تر عمل می‌کنند.

روز چپ‌دستان از طرق گوناگونی جشن گرفته می‌شود: از طریق رقابت‌های ورزشی چپ‌دستان با راست دستان، بازی دارت، شنا با دست چپ و … . بسیاری از افراد معروف از جمله لئوناردو داوینچی، بنجامین فرانکلی و لوئیس کارول چپ‌دست بوده‌اند.

چپ‌دست‌ها هم تمبر دارند

 

تمبر جوج بورش

چپ‌دست‌ها هم تمبر دارند

تمبر ۱۵ سنتی روز جهانی چپ‌دستان را گرامی داشته است. این جلد به‌عنوان یادبود روز جهانی چپ‌دستان و نتایج ناشناخته که انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر به دنبال داشت، منتشر شد. جورج بوش و بیل کلینتون هر دو چپ‌دست بودند.

تمبر بن فرنکلین

چپ‌دست‌ها هم تمبر دارند بن فرانکلین فرد دیگر چپ‌دستی است که تمبری برای او منتشر شده است. این تمبر پستی ۱۰ سنت ارزش دارد.

تمبر جرالد فورد

چپ‌دست‌ها هم تمبر دارند

پست محلی تمبر ۱۰ سنتی جرالد فورد را به‌عنوان یادبود منتشر کرد. روی تمبر نوشته شده: «سی و هشتمین رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، از کشور بزرگ میشیگان استقبال می‌کند.»

تمبر کلینتون

چپ‌دست‌ها هم تمبر دارند

این تمبر در تاریخ ۲۰ ژانویه ۱۹۹۳ منتشر شد که رئیس‌جمهور کلینتون رئیس‌جمهور منتخب مردم در آن زمان را نشان می‌دهد.