پست اگر مدد کند

لزوم بازگشت اسناد تاریخی به کشور

0
229

پست اگر مدد کند…

 

پست اگر مدد کند... پست اگر مدد کند
مارک مولیتور در نشست سازمان اسناد ملی ایران

چندی پیش سازمان اسناد ملی ایران در اقدامی ارزشمند با دعوت از دعوت از مارک مولیتور نوه لمبرت قراردادبرگزاری نمایشگاهی از اسناد تاریخی ایران زمان قاجار را ، امضا کرد.
این نمایشگاه قرار است در اردیبهشت ماه در کشورمان برگزارشده و پس از آن در مورد نگهداری این اسناد در ایران، مذاکرات دوباره ای صورت گیرد.
این اسناد از زمانی که بلژیکی ها عهده دار ایجاد سیستم اداری در ایران بودند، باقی مانده است و نمایش آنها فرصتی است مغتنم برای علاقمندان فرهنگ و هنر ایران زمین و تحلیل دوباره ای بر تاریخ ارزشمند ایران کهن.
در کنار شادمانی برای عقد این قرارداد و نمایش این آثار، جای خالی این اسناد در کشور به شدت احساس می شود. این آثار متعلق به کشور ماست و می بایست در “خانه” از آنها نگهداری کرد.
بنا بر روایات تاریخی و اسناد به جا مانده ، سفرهای پی در پی شاهان قاجار به اروپا، آنان را به سیستم اداری اروپا علاقمند ساخته و در همین راستا افرادی را از کشورهای دیگر و عمدتاً اروپا برای سر و سامان دادن به اموراداری کشورمان به کار گماردند. مثل استخدام مربی های خارجی فوتبال در این روزها!
این افراد پس از سالها کار و فعالیت در ایران بنا به دلایلی که بازگو کردنشان از حوصله این نوشته کوتاه خارج است، یکی پس از دیگری و در دوره های مختلف تاریخی از ایران خارج شده و تعدادی از اسناد تاریخی را در قالب اشیاء شخصی و کلکسیونری با خود بردند. اسنادی که به دلیل فقدان دانش مجموعه داری ، جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا نکرد و از سویی هوشمندی و آگاهی خارجی ها نسبت به ارزش این اسناد، زمینه را برای از دست دادن این آثار ارزشمند فراهم کرد. اقلامی که قسمت عمده ای از آنها مربوط به پست و تمبر و … هستند.

تمبر های ویکتور کاستین پست اگر مدد کند
تمبر های ویکتور کاستین

اکنون و پس از گذشت دهه ها، بیشتر این افراد دار فانی را وداع گفته و بازماندگان آنها نیز در سنین کهولت به سر می برند. این اسناد هرکدام سرنوشت مختلفی پیدا کرده اند.
یا هنوز در خانه های صاحبانشان نگهداری می شوند و یا سر از بازارهای عتیقه وآنتیک درآورده اند و توسط اشخاص گوناگونی خرید و فروش می شوند. از معروف ترین اقلام این چنینی می توان به تمبرهای ویکتور کاستین اشاره کرد که توسط اروپایی ها از ایران خارج شده بود.
خوشبختانه در سالهای اخیر بسیاری از این اسناد به دست ایرانیان مقیم دیگر کشورها رسیده و با علاقمندی و احترام بیشتری از آنها نگهداری می شود ولی آنها که هنوز در گنجه و پستوها خاک می خورند را می توان با اندکی مذاکره و رایزنی به ایران برگرداند و پس از سال عطش علاقمندان را سیراب کرد.
قدری همت می خواهد و اندکی برنامه ریزی…پست اگر مدد کند…

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر