مهر پستی عبدالحق

تاریخ نگاری مهرهای پستی ایران

0
548

مهر پستی عبدالحق

مهر پستی عبدالحق

مهرهای پستی یکی از جالب ترین شاخه های فیلاتلی هستند که  متأسفانه تا کنون در کشورما انچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته اند. بهشتی گمشده که از دیربازگاهی مورد  بی مهری کلکسیونرها قرار گرفته است تا جاییکه برای جدا کردن تمبرهای پستی برخی از پاکت ها و اسناد مهر دار را تکه و پاره کرده اند!

این بی توجهی در حالی صورت گرفته است که تاریخ پست ایران پر است از مهرهای جذاب و دیدنی .

در واقع  عوامل بسیاری مانند تغییر حکومت ها و نام شهرها و …تاریخ مهرهای پستی را با چالش های در خور توجهی روبه رو ساخته است.   البته در سالهایی نه  چندان دور تلاشهایی برای شناساندن ارزش پاکتها و دسته بندی مهر های پستی توسط مرحوم فریدون  فرح بخش و فرزین مصور رحمانی و  بهروز نصراصفهانی  و بیورن سورن در این باره انجام شده است.

در اینجابه معرفی مهر پستی عبدالحق،یکی از مهرهای پستی کمیاب ایران زمین می پردازیم: 

مهر پستی عبدالحق

رضا شاه علاقه زیادی به گیلان و بخصوص مازندران داشت و در دوران سلطنت او نام شهر های این استان بیش از هر استان دیگری تغییر پیدا کرد. یکی از این شهر ها شهر “عبد الحق” بود که به واسطه احداث راه آهن تهران – شمال؛ و ایجاد یک ایستگاه راه آهن در این شهر به “زیرآب” تغییر نام داده شد.مهر پستی عبدالحق

قدیمی ترین اسمی که از زیرآب بجا مانده ” زو و دشت ” یا ” زیو و دشت ” است؛ زو یا زیو به معنی روشن و آب روشن است .همچنین نام های ” امارت سر ”  و سپس ” رباط سر ” نیز وجود داشته که در نهایت به علت وجود بقعه مبارکه امام زاده عبدالحق ، به این نام تغییر پیدا کرده اند. 

با ایجاد ایستگاه راه آهن و افزایش مبادلات؛ دفتر پستی ایجاد و مهر پستی با نام عبد الحق تهیه شد. بازه زمانی استفاده از این مهر پستی اواخر ۱۳۱۸سال  و اردیبهشت ۱۳۱۹ بوده است. در واقع همین بازه زمانی بسیار کوتاه باعث شده تا این مهر پستی  بسیار کمیاب باشد. بعد از تغییر نام عبد الحق به زیرآب؛ مهر پستی جدیدی تهیه و مورد مصرف قرار گرفت. تاکنون فقط ۲ پاکت با مهر پستی عبدالحق دیده شده است.

پاکت نمایش داده شده با مهر پستی عبدالحق ممهور شده؛ اما مهر پست سفارشی با نام زیرآب است؛ به این معنی که نام شهر عوض شده ولی مهر پستی جدید (با نام زیرآب) هنوز به پستخانه نرسیده بوده است!!!

*

با تشکر از فرزین مصور رحمانی و وحید بهکار

 

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر