مهرهای صندوق؛ چگونگی و تاریخ آن

0
477

مهرهای صندوق؛ چگونگی و تاریخ آن

مهرهای صندوق؛ چگونگی و تاریخ آن

مهرهای صندوق؛ چگونگی و تاریخ آن از جذاب ترین مباحث فیلاتلی ایران است. در واقع یکی از مهمترین سوغاتی های ناصر الدین شاه قاجار از سفرهای فرنگ، اقداماتی برای تنظیم امور پستی ایران و تطبیق آن با معیارهای اروپایی بود.در همین راستا ” گوستاو فن ریدرر” اتریشی به ایران دعوت شد تا در این زمینه مشاوره داده و امور را سر و سامان بخشد.

یکی از اقدامات اولیه سفارش صندوق­های پستی برای جمع­آوری نامه ها و نصب آنها در شهرستان­ها بود.این صندوق­ها به رنگ های سبز،سفید و قرمز بوده و به آرم شیر و خورشید دولتی مزین بود.

این صندوق ها به مرور در تهران و سایر شهرها و در نقاط مختلف و شلوغ نصب شدند، اما به دلیل بی اعتمادی مردم به این صندوق ها و همچنین عدم وجود تمبر نزد مردم، از این صندوق ها استقبال چندانی نشد. در واقع مردم ترجیح می دادند پاکت­ها را به اداره پست برده و همان­جا بعد از تهیه تمبر و الصاق بر روی پاکت، آن را تحویل کارمند اداره پست بدهند.

با تغییرات ساختاری و دعوت از ” مستر مولیتور” به سمت ریاست پست، صندوق­های ساخت اتریش جمع ­اوری شده و یک سال بعد صندوق­های رسیده از پاریس که دارای اطمینان بیشتری بودند، جای آنها را گرفتند. صندوق­های جدید دارای یک صفحه فلزی در انتهای صندوق بوده و کیسه مخصوص جمع­آوری مرسولات به آن متصل بود و نامه­ها به صورت مستقیم در کیسه ریخته می­شدند، به صورتی که باز کردن آنها فقط در دفتر پستی امکان داشت.

با نصب این صندوق­ها اعلامیه ای به زبان فارسی چاپ و توزیع شده و بر اساس آن به مردم اطمینان داده شد که کیسه­ ها فقط در دفاتر پستی باز خواهند شد. همچنین دستور داده شد که از فروش تمبر در محل­هایی که صندوق نصب شده جلوگیری شود که این دستور با مخالفت­هایی در مجلس روبه ­رو شد، اما با مقاومت”مستر مولیتور” این روند بهبود پیدا کرده و مردم بالاخره به این صندوق­ها اطمینان پیدا کردند.

پاکت­های جمع ­آوری شده از صندوق­ها نیز جهت کنترل مقدار تمبر مصرف شده روی پاکت و شمارش، به وسیله مهر مخصوصی ممهور شده و چنانچه کسر تمبر داشت، با مهر مخصوص دیگری حرف “T” به معنای کسر تمبر را روی آن می­زدند.

مهرهای صندوق؛ چگونگی و تاریخ آنمهرهای صندوق؛ چگونگی و تاریخ آن

مهرهای استفاده شده روی پاکت­ها در شهرهای مختلف دارای شکل­های گوناگونی بودند. مهرهای مصرف شده در شهرها عبارت بودند از:

آمل،آسیابک،اشرف،اردبیل،استرآباد،اصفهان،برفروش(بابل)،بروجرد،بوشهر، بندرگز ، دامغان، سنقر، شاهرود ، شیراز،همدان، کاشان، قزوسن ، قم ، کرمان ، کرمانشاه، مراغه، مشهد،مهبادف رضاییه ، رشت، ساوجبلاغ، سبزوار،سعیدآباد، سمنان، ساری ، سنندج، سلطان آباد(اراک)،تبریز، تربت، یزد، زنجان، لار، لنگرود،نیشابور، تجریش، دولت اباد ملایر و طهران.

جااب است بدانید تعدادی از این مهرها نیز به صورت نگاتیو تهیه شده بودند.

*

با تشکر از وحید بهکار

 

 

 

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر