مراسم پنجاهمین سال‌درگذشت جهان پهلوان تختی

0
268

مراسم پنجاهمین سال‌درگذشت جهان پهلوان تختی

جهان پهلوان تختی مراسم پنجاهمین سال‌درگذشت جهان پهلوان تختی

به همت معاونت امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مراسم پنجاهمین سال‌درگذشت جهان پهلوان تختی؛ کشتی‌گیر نام‌آور کشور در موزه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.
برپایی مراسم پنجاهمین سال‌درگذشت جهان پهلوان تختیبا هدف بزرگداشت یاد و خاطره جهان پهلوان تختی و گرامی‌داشت روز جوانمردی و فتوت، با حضور جمعی از پیش‌کسوتان کشتی کشور مانند امیر توکلیان؛ مربی تیم ملی کشتی آزاد کشور، سید مسعود ریاضی؛ رئیس هیئت کشتی خراسان رضوی و کارکنان این سازمان در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) صورت گرفت.
استاد فلسفه دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مراسم پنجاهمین سال‌درگذشت جهان پهلوان تختیگفت: مرحوم تختی با تجلی صفات خداوند در وجود خودش توانست در دل‌ها ماندگار شود.

رئیس هیئت کشتی خراسان رضوی بیان کرد: مرحوم غلامرضا تختی در وهله نخست یک کشتی‌گیر بود، اما ایشان مرامی از خود به جا گذاشته است که با وجود گذشت سال‌ها از زمان درگذشت این پهلوان، همچنان منش و رفتار او برای ما الگو است.
سید مسعود ریاضی به حضور جهان پهلوان تختی در مسابقات متعدد بین‌المللی اشاره کرد و گفت: این ورزشکار برجسته کشور در حال حاضر، در رده‌بندی جهانی از نظر تعداد مدال‌آوری، سیزدهمین نام‌دار جهانی به‌ شمار می‌رود.

مسئول گنجینه مدال موزه مرکزی آستان قدس رضوی  نیز در مراسم پنجاهمین سال‌درگذشت جهان پهلوان تختیگفت: غلامرضا تختی ارادت خاصی به حضرت رضا(ع) داشت، از این رو وصیت کرده بود تا مدال‌هایش به موزه این بارگاه مطهر اهدا شود.
مجیدرضا مهردوست افزود: بیش از ۳۰ مدال‌ جهان پهلوان تختی شامل مدال‌های مسابقات المپیک، جهانی، آسیایی و مسابقات باشگاهی داخل کشور او توسط خانواده‌اش در دهه ۶۰ هجری شمسی، به مجموعه آستان قدس رضوی اهدا شده است.
وی با تأکید بر اینکه مجموعه مدال‌های مرحوم تختی در ویترین ویژه‌ای در گنجینه مدال موزه مرکزی حرم مطهر رضوی در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد، بیان کرد: اهدای این مدال‌ها به موزه موجب شد تا شماری از ورزشکاران قهرمان کشور نیز مدال‌ها و کاپ‌های خود را در ادوار مختلف، تقدیم مجموعه آستان قدس رضوی کنند و این گنجینه شکل بگیرد.
مهردوست گفت: در حال حاضر، ۱۹۰ مدال در گنجینه مدال آستان قدس رضوی در طبقه دوم موزه مرکزی این آستان مطهر واقع در صحن کوثر حرم مطهر امام هشتم(ع) به نمایش عموم بازدیدکنندگان گذاشته شده است.
خوانش اشعاری درباره جهان پهلوان تختی و جوانمردی، از دیگر برنامه‌های مراسم پنجاهمین سال‌درگذشت جهان پهلوان تختی بود که توسط برخی سخنرانان حاضر انجام شد.
یادآور می‌شود، هفدهم دی ماه، سال‌روز درگذشت جهان پهلوان تختی در سال ۱۳۴۶، روز جوانمردی و فتوت در تقویم رسمی کشور نام‌گذاری شده است.

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر