غرق شدن کشتی تایتانیک

به مناسبت سالروز غرق شدن کشتی تایتانیک

0
581

غرق شدن کشتی تایتانیک

غرق شدن کشتی تایتانیک غرق شدن کشتی تایتانیک

۱۵ آوریل سال ۱۹۱۲ سالروز غرق شدن کشتی تایتانیک در اقیانوس آتلانتیک شمالی است.

غرق شدن کشتی تایتانیک غرق شدن کشتی تایتانیکغرق شدن کشتی تایتانیک غرق شدن کشتی تایتانیکغرق شدن کشتی تایتانیک  بزرگ‌ترین و مشهورترین حادثه دریایی اوایل قرن بیستم بود که هنوز نیز در یادها مانده است. روزنامه «نیویورک هرالد» روز بعد از حادثه در صفحه اول خود ، غرق شدن کشتی تایتانیک  را با این تیتر به اطلاع  خوانندگانش رساند: «از مجموع ۱۸۰۰ نفر سرنشین‌های تایتانیک تنها ۶۷۵ نفر که عمدتا زن و کودک هستند نجات یافتند.» البته خیلی زود معلوم شد که این خبر با عجله  تنظیم شده و آمار دقیق این بوده است: از ۲ هزار و ۲۲۳ نفر مسافر فقط ۷۰۶ نفر نجات یافتند و هزار و ۵۱۷ نفر غرق شدند. ۱۹۹ نفر از مسافران درجه یک و ۱۱۹ نفر از مسافران درجه ۲ و ۱۰۴ نفر از مسافران درجه ۳ نجات یافتند. در جریان این فاجعه، ۱۳۴۷ مرد و ۱۰۳ نفر زن جان خود را از دست دادند. نیمی از کودکان هم در آب غرق شدند و اکثر مسافران به دلیل سرمای شدید و دمای ۲ درجه آب یخ زدند.
غرق شدن کشتی تایتانیک غرق شدن کشتی تایتانیکدر آن شب کاپیتان کشتی پس از آنکه متوجه شد اوضاع وخیم است، چنین گفت: «از این لحظه به بعد هر کسی مسوول جان خودش است.» کاپیتان ادوارد جان اسمیت ۶۲ ساله وقتی از کابین خارج شد، دیگر اثری از خود بر جای نگذاشت و سایه‌اش هم میان ترددهای سراسیمه سرنشینان و خدمه تایتانیک روی عرشه گم شد. بعد‌ها هم جسد وی هرگز پیدا نشد.
تایتانیک در آن زمان بزرگ‌ترین کشتی بخار مسافربری جهان بود که در کارخانه کشتی‌سازی هارلند و ولف در ایرلند ساخته شد. مهندسان این کشتی پیشرفته‌ترین تکنولوژی موجود در آن زمان را به کار گرفته بودند. طرح اولیه کشتی توسط لرد پیر، رئیس کارخانه ارائه شده بود که پس از بررسی توسط مدیران کارخانه مورد تایید واقع شد. سرانجام در ۳۱ مارس سال ۱۹۰۹ میلادی ساخت غرق شدن کشتی تایتانیک غرق شدن کشتی تایتانیکتایتانیک آغاز شد و مهندسان و کارگران کارخانه دو سال مشغول آن بودند.
تایتانیک دارای ۴ سیلندر، ۴ دودکش، ۳ موتور بخار و یک توربین فشار معکوس به همراه ۳ پروانه پرقدرت بود. استخر شنا، زمین ژیمناستیک، کتابخانه و زمین بازی اسکوواچ داشت. برای مقامات اتاق‌های درجه یک از چوب و مبلمان بسیار گرانقیمت و فوق‌العاده زیبا استفاده شده بود. اتاق‌های درجه ۲ و ۳ نیز تمام امکانات رفاهی مورد نیاز را داشتند. پلکان کشتی بسیار زیبا بود و از چوب بلوط ساخته شده بود. لامپ‌ها طوری انتخاب شده بود که نورها طبیعی به نظر برسد و اوج تکنولوژی آمیخته با معماری در این کشتی مشاهده می‌شد.

غرق شدن کشتی تایتانیک حادثه ای دردناک در ذهن مردمان جهان است.

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
اشتراک‌گذاری
نوشته قبلیسالی راید
نوشته بعدیروز بین‌المللی خانواده
لاله پرچمی دانش آموخته رشته های ارتباط تصویری از دانشکده هنر و معماری و ارتباطات از موسسه تحقیقات رسانه ها، کار مطبوعاتی خود را در سال 1377 از نشریه سینمایی گزارش فیلم آغاز کرد. پس از تعطیلی این ماهنامه در نشریات نقش آفرینان و روابط عمومی شرکت پست به فعالیت پرداخت و از سال 1384 همکاری خود را با ماهنامه دنیای تمبر شروع کرد.