ظرفیت‌های آموزشی “تمبر”

امضای تفاهمنامه پست و آموزش و پرورش برای ترویج فرهنگ تمبر و مجموعه داری بین دانش آموزان

0
215

ظرفیت‌های آموزشی “تمبر”

ظرفیت‌های آموزشی “تمبر”

به‌منظور گسترش فرهنگ تمبر و مجموعه‌داری در کشور، یادداشت تفاهمی  بین وزارت آموزش‌وپرورش و شرکت ملی پست امضا شد.

هدف از امضای این تفاهم‌نامه ترویج فرهنگ عمومی و تخصصی مجموعه‌داری تمبر در میان دانش آموزان کشور و بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای و اسنادی این رسانه  فرهنگی است.

ظرفیت‌های آموزشی “تمبر”

در این مراسم که با حضور دکتر حمیدی و دکتر مهری معاونان وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدرضا عرب مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز ماهنامه تمبر و مجری طرح ساماندهی مشترکان تمبر شرکت ملی پست و جمعی از تمبر دوستان و اصحاب رسانه برگزار شد، همچنین از سامانه الکترونیکی مشترکین تمبر کشور که توسط ماهنامه دنیای تمبر طراحی و  راه‌اندازی شده است نیز رونمایی به عمل آمد.

در ابتدا عرب با اشاره به حضور ایران به‌عنوان یکی از پیشگامان چاپ تمبر درجهان  از انتشار سالانه ۵ هزار عنوان تمبر با سوژه‌های گوناگون در سراسر دنیا  و کارکرد رسانه‌ای  و اقتصادی تمبر و اقلام تمبرشناسی سخن گفت.

وی اطلاع‌رسانی، آموزش و سرگرمی را از مهم‌ترین ظرفیت‌های تمبر برشمرد که  وزارت آموزش‌وپرورش  می‌تواند با استفاده از این ظرفیت‌ها به بسیاری از اهداف آموزشی خود و هم‌چنین اشتغال‌زایی گسترده در سطح جامعه دست یابد.

وی همچنین با تشکر از حضور مؤثر دکتر حمیدی در امضای این یادداشت تفاهم از نمایندگان دو وزارتخانه خواست تا با ابلاغ سریع این تفاهم‌نامه به سراسر کشور و استفاده از افراد و شرکت‌های ذیصلاح در اجرای هرچه سریع‌تر آن بکوشند تا حداکثر در طَی یک پروژه ۵ ساله تعداد دانش آموزان مشترک تمبر به یک‌میلیون نفر برسد.

پس‌ازآن عرب از لزوم برگزاری کارگاه‌های آموزشی تمبرشناسی  برای دانش آموزان و استفاده از اندیشه‌های خلاق آنان برای پیشنهاد سوژه و طراحی تمبرها صحبت کرد و خواستار برگزاری نمایشگاه‌های تمبر و فیلاتلی و حمایت از پژوهش‌های  دانش آموزان  و تربیت کمیسرهای توانمند تمبر برای کشورمان  از بین این قشر شد.

وی  سپس با اشاره به بهره‌گیری کشورهای توسعه‌یافته  از تمبر برای آموزش‌وپرورش قشر کودک و نوجوان خواستار استفاده بهینه از ظرفیت‌های این سفیر فرهنگی کوچک از سوی نهادهای آموزشی کشور شد.

 

دکتر حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش نیز طی سخنانی اظهار داشت: جنبه آموزشی تمبر برای این وزارتخانه از هر مقوله دیگری مهم‌تر است به‌شرط آنکه جامعه بافرهنگ سازی مؤثر آماده پذیرش این آموزش باشد.

وی نقش آموزش‌وپرورش را در اشاعه فرهنگ تمبر بسیار مؤثر خواند و گفت: این وزارت خانه می‌تواند شرایط حضور انجمن‌ها و فعالان حوزه تمبر را در مدارس با برپایی نمایشگاه‌های ثابت و سیار تمبر، حضور در فعالیت‌های تابستانه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی تمبرشناسی فراهم نماید.

پس‌ازآن معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اهمیت  و جایگاه تمبر اظهار داشت : تمبر در کنار ارزش‌های هنری و زیباشناختی‌اش به‌عنوان یک رسانه ارتباطی مؤثر محسوب می‌شود که باقابلیت پیام‌رسانی گسترده و فراگیر، نقش‌های گوناگونی را از جهات فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، اقتصادی و سیاسی ایفا می‌نماید.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مجموعه‌های تمبر از بعد اقتصادی از یک‌سو به‌عنوان یک اندوخته ارزشمند برای مجموعه‌داران محسوب می‌شود و از سوی دیگر می‌تواند بازار صادرات تمبر را رونق بخشد.متأسفانه نسل جدید کشور چندان رغبتی به تمبر نشان نداده و با جدیت و به‌صورت حرفه‌ای به جمع‌آوری و حفظ این آثار ارزشمند ملی نمی‌پردازند؛ ازاین‌رو شرکت ملی پست به‌عنوان بانی اصلی تمبر کشور با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش که متولی اصلی فرهنگ و آموزش به شمار می‌رود ترویج فرهنگ مجموعه‌داری تمبر را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

مدیرعامل شرکت پست در ادامه به ایجاد نرم‌افزار الکترونیکی تمبر ایران ، برگزاری نمایشگاه تمبر و اقلام فیلاتلیک ۵ کشور،شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی تمبر، تنوع‌بخشی به موضوع تمبر، ارتقای کیفیت،تجهیز موزه تمبر و انتشار تمبرهای طلا و نقره  برای رونق هرچه بیشتر این رسانه فرهنگی اشاره کرد.*

محور اصلی تفاهم‌نامه منعقدشده آموزش غیرمستقیم موضوعات مهم داخلی و بین‌المللی با بهره‌گیری از زبان هنر و تصویر در قالب تمبر در ارتباط با مطالبی نظیر : توجه به محیط‌زیست؛ حیات‌وحش؛ ورزش و تندرستی؛ ترویج روحیه پهلوانی و جوانمردی با استفاده از تصاویر شخصیت‌ها و اسطوره‌های ایرانی؛ تغذیه و استفاده از غذاهای سالم؛ معرفی چهره‌ها و افراد شاخص فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی، نظامی و پیگیری و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در حوزه دخانیات، اعتیاد، فضای مجازی است.

 

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر