شناسایی تمبرهای مالیه جعلی

0
1518

شناسایی تمبرهای مالیه جعلی

شناسایی تمبرهای مالیه جعلی

تمبرهای مالیه ایران تا مدتها چندان مورد توجه کلکسیونرها نبود تا اینکه پس از چاپ کاتالوگ “تمبرهای مالیاتی ایران“در ۱۳۷۸ توسط شادروان رضی عباسیان، از سوی جامعه فیلاتلی ایران استقبال شایانی از تمبرهای مالیه در کشورمان شد.

شناسایی تمبرهای مالیه جعلیشناسایی تمبرهای مالیه جعلی

 ۸ سال بعد نیز ساسان بهار آیین (فیلاتلیست ایرانی ساکن امریکا) کاتالوگ جامعی با عنوان  “تمبرهای مالیه ایران” در ۶۰۰ صفحه رنگی و به زبان انگلیسی در آمریکا منتشر کرد که موج شدیدی از علاقه‌مندی به تمبرهای مالیه را با خود به همراه آورد. همین استقبال تعدادی از افراد طمع‌کار را به فکر سودجویی و ماهی گرفتن از آب گل‌آلود انداخت! گویا دست‌درازی به تمبرهای پستی و ساخت تمبرهای پستی تقلبی نتوانسته بود کیسه‌هایشان را چنان‌که باید،پر کند و این بار دست طمع را بر گستره تمبرهای مالیاتی دراز کردند و انواع و اقسام تمبرهای پستی باطله یا نو را به‌وسیله سورشارژهای تقلبی مالیه وارد بازار نمودند.

به‌عنوان‌مثال تمبر باطله احمدی بزرگ را که ۱۰۰ تومان ارزش دارد مهر “تذکره عبور مسافرین چاپاری” تقلبی زده به قیمت ۲۰۰ هزار ریال می‌فروشند و یا مهر ” وزارت مالیه ۱۳۲۷” را روی پستی چاپ دوم مظفری زده و ۳۰۰ هزار ریال تومان یا بیشتر می‌فروشند!

شناسایی تمبرهای مالیه جعلیشناسایی تمبرهای مالیه جعلی

با این اوصاف جا دارد تا چند نکته درباره شناسایی تمبرهای مالیه جعلی را یادآور شویم:

۱- اصولاً هر نوع مهر ابطال پستی بر روی تمبر مالیه نشان جعلی بودن آن تمبر مالیه است.

۲- برخلاف تمبرهای پستی که سری کامل آن‌ها در دسترس یا حداقل معرفی‌شده‌اند، در تمبرهای مالیه سری‌های ناقص را بجای سری کامل می‌فروشند! برای مثال: سری ۳۸ رقم مالیه ناصری کامل نیست چون ۲ رقم سور شارژ دارد که کمیاب است و سری کامل آن ۴۰ رقم است. یا سری ثبت کل مملکتی رضاشاه ۶ رقم است که ۱۰ ریالی خاکستری رقم کمیاب آن است ولی همه‌جا ۵ رقم را بنام سری کامل می‌فروشند یاسری‌های مالیه جمهوری اسلامی بسیار پیچیده و متنوع است که در آینده کاملاً توضیح خواهم داد.

۳- مورد اسناد جعلی با تمبر مالیه اصلی، که تاکنون چندین مورد مشاهده‌شده. به‌عنوان‌مثال بر روی اسناد بی‌ارزش و عادی خطی قاجار و پهلوی اول تمبرهای مالیاتی را ابطال و ارائه می‌کنند، که آن‌هم با مطابقت تاریخ سند با تمبر و یا مهر ابطال تمبر قابل‌تشخیص است.

*

با تشکر ویژه از علی شیرزاد

 

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر