روز ملی روستا

به مناسبت 15 مهر روز ملی روستا

0
773

روز ملی روستا

روز ملی روستا روز ملی روستا
روستای ماسوله

شورای فرهنگ عمومی کشور به‌منظور ارج نهادن به روستائیان و فرهنگ روستایی، روز ملی روستا را وارد تقویم ملی کشورمان کرده است.
درواقع بر اساس تصمیمات جلسه مورخ ۱۳۹۳/۰۷/۰۲ دستگاه‌های فرهنگی کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد تا به‌منظور ارج نهادن به روستائیان عزیز و فرهنگ روستایی تعیین یک روز به نام « روز ملی روستا » به شورای فرهنگ عمومی کشور پیشنهاد شود و بر همین اساس ، طی درخواست مرکز توسعه روستایی، ۱۵ مهرماه به‌عنوان روز ملی روستا توسط شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب شد.

روز ملی روستا روز ملی روستا
اولین همایش ملی روز روستا

این مصوبه توسط رئیس مرکز توسعه روستایی به استانداران سراسر کشور ابلاغ و مقرر شد اقدامات لازم از سوی مراجع ذی‌ربط جهت تجلیل از جایگاه روستائیان و روستانشینان به مناسبت روز ملی روستا به عمل آید و اولین همایش روز ملی روستا در ۱۵مهرماه سال ۱۳۹۳ با حضور دکتر روحانی رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران آغاز شد.
*

روز ملی روستا روز ملی روستا
تمبر روستا-مکزیک
روز ملی روستا روز ملی روستا
تمبر روستا-آلمان

روستا به خاطر محیط آرام و به‌دوراز هیاهو و طبیعت زیبا و چشم‌نواز همیشه موردتوجه بوده است و در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و رشد بی‌رویه شهرنشینی نیاز به داشتن آرامش بیشتر و تجدیدقوای فکری، افراد را به مکان‌هایی مانند روستاها هدایت کرده تا زمانی را در آرامش روستایی بگذرانند و از هیاهوی شهرنشینی رهایی یابند.
بدیهی است که این مسئله فرصتی است برای ایجاد توسعه پایدار در روستاها.
گردشگری در محیط روستایی شامل

روز ملی روستا روز ملی روستا
تمبر روستا-پاکستان
روز ملی روستا روز ملی روستا
تمبر روستا- انگلستان

فعالیت‌هایی مانند گشت‌وگذار در طبیعت، دیدن مزارع روستایی، رسیدن به آرامش در محیط روستا، خرید صنایع‌دستی و… است . گردشگری روستایی، باهدف توسعه پایدار جوامع محلی در نواحی روستایی، به‌عنوان ابزاری جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی و یکی از مهم‌ترین مشاغل مدرن در مناطق روستایی است که با تأثیرگذاری در سه بعد پایداری اقتصادی، اجتماعی و محیطی ضمن جلب مشارکت جامعه محلی در توسعه اقتصاد ملی با پتانسیل حفظ و حمایت از منابع طبیعی و محیط‌زیست باعث پایداری محیطی می‌شود که این مهم خود باعث کاهش مهاجرت به شهرها، توزیع درآمد و درنتیجه کاهش فقر، تقویت فرهنگ محلی و… خواهد شد.
در این میانه نقش دولت در فرهنگ‌سازی و واگذاری به‌موقع امور به بخش خصوصی و نظارت بر آن بسیار ضروری و پررنگ می‌نماید. در حقیقت اگر گردشگران بدون فرهنگ‌سازی اصولی و دقیق و بدون اخذ خدمات مناسب به گردشگری در روستاها بپردازند، شاهد یک نارضایتی دوسویه خواهیم بود.
از سویی به علت نبود امکانات مناسب گردشگران به آرامش و راحتی مطلوب خود دست خواهند یافت و از سویی به دلیل عدم فرهنگ‌سازی اصولی، هم گردشگران آداب سفر را رعایت نکرده و مخل زندگی روستاییان خواهند شد و هم روستاییان از حضور آنان استقبال نخواهند کرد.
تجربه کشورهای پیشرفته بالأخص کشورهای اروپایی که طبیعت روستایی چشم‌نواز و گردشگری روستایی پررونقی را دارند، نشان از رعایت همه‌جانبه این اصول از سوی دولت و مردم دارد و چاپ تمبرهای زیبا و جذاب از سوی پست این کشورها نشان از علم به قدرت فراوان تمبر، این سفیر فرهنگی کوچک!

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر