دکتر محمد قریب

به مناسبت درگذشت دکتر محمد قریب؛ پایه گذار طب اطفال در ایران

0
683

دکتر محمد قریب

دکتر محمد قریب دکتر محمد قریب
تابلوی مطب دکتر قریب

دکتر محمد قریب در سال ۱۲۸۸ ش. در تهران متولد شد؛ پدرش اصالتی «گرکانی» داشت. گرکان روستایی از توابع آشتیان است.

محمد تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر تهران و در مدارس سیروس و دارالفنون به پایان رساند و در سال ۱۳۰۶ برای فرا گرفتن دانش پزشکی راهی فرانسه شد.

دکتر محمد قریب دکتر محمد قریب
تمبر دکتر محمد قریب

دکتر محمد قریب تحصیلات پزشکی خود را در شهر رمس آغاز کرد و در پایان سال اول موفق شد جایزه لابراتوار تشریح دانشکده پزشکی را دریافت کند. او در سال دوم در بیمارستان های این شهر مشغول  به کار شد و در آغاز سال چهارم، در مسابقه اکسترنای بیمارستان پاریس پذیرفته شد.

دکتر محمد قریب دکتر محمد قریب
دکتر قریب و همکارانش

دکتر محمد قریب در سال ۱۳۱۴ ش./ ۱۹۳۵ م. نیز در کنکور اکسترنای بیمارستان پاریس قبول شد. در کنکور اکسترنا در فرانسه تنها یک نفر از بین هر چهار دانشجو انتخاب می شود و از بین این نفرات برگزیده، از بین هر ۱۲ اکسترن، تنها یک نفر در کنکور انترنا انتخاب می شد. به این ترتیب از هر پنجاه دانشجو، تنها یک نفر به انترنی بیمارستان های پاریس دست می یافت، اما دکتر محمد قریب به سادگی در هر دو کنکور قبول شد و اولین ایرانی لقب گرفت که در چنین امتحانی پذیرفته شده بود.

دکتر محمد قریب در سال ۱۳۱۶ ش. از رساله دکترای خود با عنوان«وقفه های تنفسی شیرخواران» دفاع کرده دانشنامه دکترای پزشکی پاریس را دریافت و در سال ۱۳۱۷ به میهن بازگشت.او از همان سال های ابتدایی بازگشت به ایران مطبی دایر کرد که در کنار خانه اش بود.

دکتر محمد قریب از استادان برجسته و نامدار دانشکده پزشکی در تهران بود. او و دکتر فریدون کشاورز از پایه گذاران طب اطفال در ایران هستندو دکتر محمد قریب  طی سال های ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۳ شاگردان نامداری چون احمد قانع بصیری، صادق مختارزاده، مرتضی مشایخی، نورالدین هادوی، غلامرضا خاتمی( مترجم کتاب طبی « اطفال نلسون»)، احمد سیادتی( متخصص سرشناس بیماری های اطفال در تهران) و.. را پرورش داد که جملگی به بزرگان پزشکی ایران بدل شدند و به همین دلیل، بهدکتر محمد قریب لقب «پدر طب اطفال ایران» اعطا شد.

جسم دکتر محمد قریب در واپسین سال های زندگی، ناتوان شده بود و ولی  با این وجود همواره نگران شرایط کودکان بیمار بود و توصیه های لازم برای درمان آنان به دانشجویان می کرد. قریب سرانجام در روز سه شنبه اول بهمن ۱۳۵۳ درگذشت.

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر