دکتر محمد دادخواه

0
643

دکتر محمد دادخواه

دکتر محمد دادخواه

دکتر محمّد دادخواه (۱۲۸۹ – ۱۵ آذر ۱۳۵۹ ه.ش)، مشهورترین کارشناس تمبرهای ایران و بوشهر بود که با علاقه فراوان و تلاش خستگی ناپذیر، مجموعه ی منحصر بفردی از تمبرهای اولیه ایران را گردآوری نموده  و با شرکت در نمایشگاه های بین المللی تمبر مدال های بسیاری را کسب نمود. مجموعه نمایشی وی از تمبرهای اولیه ایران در نمایشگاه بین المللی تمبر فیلیمپیا (PHILYMPIA) سال ۱۹۷۰ لندن، جایزه بزرگ بین المللی (Grand Prix International) را از آن خود کرد.

مرحوم دادخواه که بنیانگذار و نخستین رئیس انجمن تمبرشناسی ایران بود، برای تهیه تمبرهای اصیل و کمیاب ایران چندین بار به کشورهای اروپایی سفر کرد و در طی یکی از  این سفرها که به مدّت ۲ سال به طول انجامید به کلیه محافل و مراکز فیلاتلیک (تمبرشناسی) اروپا مراجعه نمود و توانست با تجسس فراوان در میان کلکسیون های تمبر مجموعه داران سرشناسی همچون کنت فراری، کلنل نپیر، کاپیتان اولد فیلد و … کلیه تمبرهای اولیه کشورمان را به دست آورد.

وی با گردآوری و مطالعه ی کلیه مقالات مربوط به تمبرهای اولیه ایران به زبان های انگلیسی، فرانسه و آلمانی، در سال ۱۳۳۹ ه.ش، کتابی را با عنوان “تمبرهای اولیه شیر و خورشید ایران ” ، به سه زبان فارسی، انگلیسی و فرانسه منتشر نمود. این کتاب، نخستین نوشته تحقیقی درباره تمبرهای شیر و خورشید ایران به شمار می رفت و مورد توجه فراوان محافل بین المللی تمبر قرار گرفت.

دکتر محمد دادخواهتا جایی که در سال ۱۹۶۱ میلادی (۱۳۴۰ ه.ش)، مدال کرافورد ( ویژه محققین طراز اول تمبرشناسی) به وی اهداء گردید.  

پایه و اساس این کتاب مقالاتی است که متخصصین فن و اساتید صاحب نظر تمبرشناسی از قبیل کاپیتان اولد فیلد، کلنل نپیر، آرنولد، گودفلو، دورنینگ بکتون و داگلاس از سال ۱۹۲۶ الی ۱۹۳۲ میلادی در مجله تمبرشناسی انگلستان در لندن به چاپ رسانده اند. این کتاب که با شمارگان  ۱۰۰ جلد چاپ و منتشر گردید، از جمله کتاب های بسیار ارزشمند و کمیاب در زمینه تمبرشناسی ایران به شمار می رود.

 زنده یاد دکتر محمّد دادخواه، تنها مجموعه دار تمبر و تمبرشناس ایرانی است که در سال ۱۹۶۵ م. (۱۳۴۴ ه.ش) برای درج امضای خویش بر روی لوحه مشاهیر تمبرشناسی به انگلستان دعوت شد.

وی علاوه بر جمع آوری تمبرهای دوره قاجار خصوصاً تمبرهای شیر و خورشیدی اوّلیه ایران ، تمبرهای موقتی مشهد و تمبرهای سورشارژ شده احمد شاه قاجار در بوشهر ، مجموعه ی ارزشمندی از پاکت ها و مهرهای پستی ایران را گردآوری کرد که عمده آنها متعلق به یک مجموعه دار انگلیسی به نام کاپیتان جیمز بود. ایشان به مطالعه و تحقیق درباره مهرهای پستی ایران توجه بسیاری داشت و در حقیقت بایستی ایشان را پایه گذار گردآوری مهرهای پستی در ایران دانست.

 

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر