دانش آموزان و تمبر

به مناسبت روز دانش آموز و اجرایی نشدن تفاهمنامه پست و آموزش و پرورش پس از 5 ماه!

0
403

دانش آموزان و تمبر

دانش آموزان و تمبر دانش آموزان و تمبر
تلاش های دست اندر کاران ماهنامه دنیای تمبر برای آشنا کردن دانش آموزان با تمبر و مجموعه داری

 

امروز ۱۳ آبان ۱۳۹۶ که از قضا روز دانش آموز هم هست،دقیقا ۵ ماه و ۳ روز از امضای تفاهم نامه ای بین شرکت ملی پست و وزارت آموزش و پرورش  کشورمان می گذرد. تفاهمنامه ای با موضوع دانش آموزان و تمبر!

در مراسم امضای این تفاهمنامه ، مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گفته بود موضوع  تمبر ، یک فرهنگ است و می‌تواند زمینه‌ای باشد که جوانان و نوجوانان در کنار تکوین شخصیت خود با مشاهیر، تاریخ و وقایع محوری در کشور آشنا شوند و شرکت ملی پست در فرهنگ‌سازی و مشارکت این موضوع می‌تواند به آموزش و پرورش کمک کند و دانش آموزان و تمبر را با یکدیگر آشنا کند.

او همچنین با تأکید بر اینکه در جامعه نیاز به فرهنگ‌سازی عمومی داریم، گفت: باید زمینه علاقه‌مندی برای حفظ، نگهداری و جمع آوری تمبر در دانش‌آموزان ایجاد شود درهای مدارس و همچنین آموزش و پرورش به روی شرکت پست باز است و می‌توانیم با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در مدارس، دانش‌آموزان را با فرهنگ مجموعه تمبر آشنا کنیم.

دانش آموزان و تمبر دانش آموزان و تمبر
امضای تفاهمنامه پست و آموزش و پرورش

در متن این تفاهم نامه هم آمده بود:

آنجایی که حفظ و حراست از آثار ملموس و ناملموس کشور شامل اسناد، مدارک، کتب، عکس، ابنیه و آثار تاریخی، آثار تجسمی و هنرهای دستی، آثار موسیقیایی، سنت‌ها، آداب و رسوم، فلکلور، زبان و ورزش به عنوان میراث فرهنگی و نیز محیط‌ زیست، گیاهان و جانوران، آب و خاک به عنوان تنوع زیستی و میراث طبیعی از جمله اقداماتی است که آموزش و انتقال مفاهیم مربوط به آن در زمان کودکی و نوجوانی و به هنگام تحصیل باید تعلیم و به نسل آینده منتقل شود، لذا شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اتحادیه جهانی پست و همگام با شرکت‌های پست ۱۸۹ کشور عضو این اتحادیه، با در اختیار داشتن رسانه‌ای یگانه و منحصر بفرد نظیر «تمبر» که با الهام و بهره‌گیری از توان و تخصص هنرمندان تجسمی خلق و در گستره جهانی انتشار می‌یابد، تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت آموزش و پرورش به منظور ترویج فرهنگ عمومی و تخصصی با شیوه مجموعه‌داری تمبر در بین دانش‌آموزان کشور و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای و اسنادی تمبر به عنوان یک اقدام فرهنگی که نظیر آن در بین کشورهای جهان رواج دارد تفاهم نامه ای منعقدکرد.

دانش آموزان و تمبر دانش آموزان و تمبر
رو نمایی از تمبر پنگول تنها تمبر ویژه کودکان تا کنون!

این تفاهم‌نامه از تاریخ امضاء و مبادله به مدت ۵ سال قابل اجرا بوده و در صورت توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.
وزارت آموزش و پرورش به منظور اجرایی کردن مفاد این تفاهم‌نامه متعهد می‌شود نسبت به ابلاغ آن به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها اقدام و شرایط حضور انجمن‌ها و فعالان حوزه تمبر را در مدارس سراسر کشور جهت اجرای مفاد تفاهم‌نامه و برپایی نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی تمبرشناسی فراهم کند.
شرکت پست جمهوری اسلامی ایران متعهد می‌شود با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های خود و همچنین قابلیت‌های بخش خصوصی فعال در حوزه‌های مختلف تمبرشناسی، در اجرای مفاد تفاهم‌نامه تمامی مساعی خود را به عمل آورد.
***

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، امروز بیش از  ۵ ماه از تاریخ امضای تفاهمنامه می گذرد و چشم بر هم بزنیم تمام ۵ سال هم خواهد  گذشت و نسلی از نوباوگان این آب و خاک بدون برنامه ریزی مدون برای آشنایی با تمبر به عنوان قسمت مهمی از فرهنگ ایران، بزرگ خواهند شد و ما می مانیم و هزاران طرح مفید و اجرا نشده و عبارت دانش آموزان و تمبر همچنان مهجور و با کاربردی بسیار کم رمق باقی خواهد ماند!

 

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر