جنبش اصلاحات دینی

اصلاحات مذهبی 500 ساله شد

0
1448

جنبش اصلاحات دینی

جنبش اصلاحات دینی جنبش اصلاحات دینی

پست اسلوانی به منظور یادبود پانصدمین سالگرد جنبش اصلاحات دینی، این رویداد تاریخی مهم تمبری منتشر کرد. امسال پانصدمین سالگرد آغاز اصلاحات، یعنی جنبشی است که آثار قابل‌توجهی در کل اروپا از جمله اسلوانی برجای گذاشته است. اینطور در نظر گرفته می‌شود که این جنبش در ۳۱ اکتبر ۱۵۱۷ آغاز شده است.

جنبش اصلاحات دینی در قرن ۱۶ میلادی در کلیسای غربی و به رهبری مارتین لوتر و ژان کالون روی داد. اصلاحات نامی است که به دورهٔ پاره‌پاره شدن جامعهٔ مسیحیت اطلاق می‌شود. اگرچه پس از این دوره کلیسای کاتولیک به حضور خود تا به امروز هم ادامه داد، اما افرادی به نام پروتستان یا شورشیان که خواهان اصلاح کلیسای کاتولیک بودند، راه‌های جداگانه‌ای را پیش گرفتند. این جنبش مذهبی تأثیرات دوررس سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به سزایی داشت و به شالوده پروتستانیسم، یکی از شعب اصلی مسیحیت مبدل شد.

جنبش اصلاحات دینی جنبش اصلاحات دینی

جنبش اصلاحات دینی که به وسیله لوتر و کالون در اوایل رنسانس در اروپا به وجود آمد، به مذهب جدیدی بنام “پروتستان” مشهور گردید. اصلاح گران دینی به رابطه درونی انسان و خدا تاکید داشته‌اند، اعمال و مناسک ظاهری مذهبی را که به وسیله مذهب کاتولیک ارائه می‌شد، گمراه‌کننده خواندند و بدین ترتیب اقتدار و مرجعیت کلیسا کاهش یافت.مذهب کاتولیک راه رستگاری را از طریق کلیسا می‌دانست اما لوتر مرجعیت کلیسا را حذف نموده به جای ایمان سه ضلعی به ایمان دو ضلعی یعنی رابطه مستقیم انسان و خدا تاکید کرد.

به نظر لوتر تفسیرهای گوناگون از انجیل بیانگر سلیقه کلیسا است و با اصل انجیل تطابق ندارد . همچنان نظریه رستگاری مبتنی بر ایمان از اندیشه‌های کلیدی وی است. بر اساس این نظریه کسی که ایمان واقعی نداشته باشد با اعمال ظاهری به رستگاری نمی‌رسد. مهم‌ترین پیامد اندیشه‌های اصلاح گران دینی فروریزی اقتدار کلیسا بود و شورش‌های را علیه کلیسا به همراه داشت. آن‌ها با رهایی بشر از دام اقتدار کلیسا زمینه را برای اندیشه‌های لیبرالیسم فراهم ساختند.

جنبش اصلاحات دینی جنبش اصلاحات دینی

پریموژ تروبار (Primož Trubar)، جوریج دالماتین (Jurij Dalmatin)، آدام بوریچ (Adam Bohorič) و دیگر نویسندگان پروتستان اسلوانیایی، ادامه‌دهنده مسیر مارتین لوتر بوده‌اند و نتایج فعالیت‌های آنان شگفت‌انگیز بوده است؛ به طوری که در کمتر از نیم قرن، بیش از ۵۰ اثر ادبی در زبان اسلوانیایی منتشر شده است.

از جمله مهم‌ترین آثار منتشر شده می‌توان به ترجمه دالماتین از کتاب مقدس (۱۵۸۴) اشاره کرد که تا قرن‌ها بعد مورد استفاده قرار گرفت. دستور زبان آدام (۱۵۴۸) و دو دیکشنری تدوین شده توسط هیرونیموس (Hieronymus Megiser) در قرن هجدهم تاثیر مستقیمی بر زبان اسلوانیایی داشت. پریموژ تروبار با انتشار دو اثر مهم در سال ۱۵۵۰ توانست استاندارد ادبی اسلوانیایی ایجاد کند. او همچنین چشم انداز آموزش و پرورش و توسعه فرهنگی را تعریف کرده است. پست اسلوانیا، جنبش اصلاحات دینی را که امسال وارد پانصدمین سالگرد خود شده است، گرامی داشت.

جنبش اصلاحات دینی جنبش اصلاحات دینی

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر