تمبر گیاهان وحشی ایسلندی

0
434

تمبر گیاهان وحشی ایسلندی

تمبر گیاهان وحشی ایسلندی تمبر گیاهان وحشی ایسلندی

دو تمبر گیاهان وحشی ایسلندی توسط پست ایسلند منتشر شد. خزه‌ها گیاهانی مرسوم در ایسلند هستند، این گیاهان در مناطق کوهستانی این کشور به فراوانی دیده می‌شوند و یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های زمین‌های گدازه آتشفشانی در ایسلند هستند.

گلسنگ نارنجی معمولا در مناطقی از ایسلند یافت می‌شود که آب‌وهوای دریایی داشته باشد. این‌ گونه در جنوب و غرب ایسلند گسترش یافته و روی سنگ‌ها، دیوارهای بتنی و یا حتی تنه درخت رشد می‌کند. این گیاه بسیار بزرگ است و معمولا قطر آن به ۶ تا ۱۰ سانتی‌متر می‌رسد.

یکی از خیره‌کننده‌ترین دشت‌های گلسنگی تمبر گیاهان وحشی ایسلندی

نوع دوم گیاه Bullseye lichen نام دارد که در سراسر کشور رایج است. این گیاه در نزدیکی جلبک‌های سبز زندگی می‌کند و هر جا که آب‌وهوای آن مرطوب و شرجی باشد، یافت می‌شود؛ اما در نواحی شمالی ایسلند که آب‌وهوای آن اقلیمی است، نمی‌توان این خزه را پیدا کرد. همچنین در ارتفاع‌های بلند و جایی که مه وجود داشته باشد، این گیاه به‌راحتی رشد می‌کند.

تمبر گیاهان وحشی ایسلندی تمبر گیاهان وحشی ایسلندی

یکی از خیره‌کننده‌ترین دشت‌های گلسنگی یا خزه زارها در سواحل جنوبی ایسلند، در بالای زمین‌های آتشفشانی Eldraun واقع شده است.الدوران که در واقع از زمینی حاصل از گدازه‌های آتشفشانی به وجود آمده است، نتیجه یکی از ویرانگرترین فوران‌های آتشفشانی تاریخ اتفاق افتاده است. در طول ۸ ماه  بین سال‌های ۱۷۸۳ تا ۱۷۸۴ کوه آتشفشانی Grímsvötn  که در این منطقه وجود داشت، چیزی حدود ۱۴ کیلومتر مکعب گدازه‌های آتشفشانی را به بیرون ریخت و باعث شد تا ابرهایی از گازهای سمی باعث آلودگی خاک شوند و نیمی از اسب‌های وحشی و احشام و دام‌های منطقه کشته شوند. در آن سال‌ها زمین‌ها هیچ محصولی ندادند و هیچ ماهی‌ای در دریا پیدا نشد و نتیجه این قحطی، از بین رفتن تقریبی نیمی از جمعیت انسانی جزیره بود.

تمبر گیاهان وحشی ایسلندی تمبر گیاهان وحشی ایسلندی

البته فوران این آتشفشان تاثیرات جانبی بیشتری هم داشت. در سال‌های بعد از این اتفاق، آب‌وهوای نیمکره شمالی کاملا به هم ریخت و حتی باعث شد تا زمستان آمریکای شمالی در سال ۱۷۸۴، به طولانی‌ترین و سردترین زمستان در تاریخ خود برسد. طوفان برفی عظیمی در جنوب رخ داد و رودخانه می سی سی پی در نیواورلئان یخ زد.

اما وحشتناک‌ترین تاثیرات آن در اروپا اتفاق افتاد؛ تابستان سال ۱۷۸۳ گرم‌ترین رکورد خود را زد. ابرهای سمی در سراسر اروپا به حرکت در آمدند و استنشاق گاز سمی‌ای که از آن‌ها پراکنده می‌شد، باعث کشته شدن هزاران نفر شد، به‌طوری‌که فقط در بریتانیا جان ۲۳۰۰۰ نفر را گرفت.با گرم‌تر شدن هوا، طوفان‌ها هم سهمگین‌تر شدند و تگرگ‌های بسیار بزرگی از آسمان بارید که باعث کشته شدن و آسیب دیدن گله‌های حیوانات هم شد.

تمبر گیاهان وحشی ایسلندی تمبر گیاهان وحشی ایسلندی

به گزارش سایت پلنیت، امروزه زمین‌های آتشفشانی Eldraun به نظر دیگر آرام هستند و کمترین خطری هم برای طبیعت و مردم و حیوانات ندارند. لایه‌های ضخیم خزه، به صاف شدن زمین و نرم به نظر رسیدن آن کمک کرده و باعث شده تا گذشته سخت و خشن این منطقه از ذهن خیلی ها پاک شود.

اهمیت خزه های این کشور موجب شد که پست ایسلند دو تمبر گیاهان وحشی ایسلندی را منتشر کند؛ دو تمبر منتشر شده را در ادامه مشاهده می کنید:

تمبر گیاهان وحشی ایسلندی تمبر گیاهان وحشی ایسلندی

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر