تمبر پنی سیاه

0
572

تمبر پنی سیاه

تمبر پنی سیاه

پنی سیاه (Penny Black) شناخته شده به عنوان اولین تمبر پستی دنیاست که در سیستم پست عمومی مورد استفاده قرار گرفت، این تمبر اولین بار در بریتانیا و به تاریخ یکم می ۱۸۴۰ چاپ و در ششم می همان سال صادر شد. این تمبر منقش به نقش ملکه ویکتوریا بود و به دلیل اینکه اولین چاپ از سری آن دارای رنگ پیش‌زمینهٔ سیاه بود به پنی سیاه مشهور گشت.

در سال ۱۸۳۷، نرخ مرسولات پستی برای مسائل ساده در بریتانیای کبیر بسیار بالا، پیچیده و غیر عادی بود، سر رولند هیل ‏ در جهت دور زدن همهٔ این مشکلات و ساده‌تر کردن فرایند کار، تمبر چسب را به عنوان پیش پرداخت هزینهٔ پستی ارائه کرد. در آن زمان بسیار طبیعی بود که برای دریافت‌کننده نامه، در هنگام تحویل مرسوله هزینه‌اش نیز دریافت شود که این هزینه مربوط به کاغذ و ورق بسته‌بندی و همچنین مسافت طی شده بود این ساز و کار اداری هزینهٔ جانبی و دوگانه‌ای بر دوش ارسال کننده و همینطور بر دوش دریافت کنندهٔ نامه می‌گذاشت.

در مقابل با استفاده از پنی سیاه این اجازه داده میشد که مبلغ با توجه به حجم نامه (حدود ۱۴ گرم) تا نیم اونس کاهش پیدا کند و بدون در نظر گرفتن بُعد مسافت و موارد غیره به نرخ ثابتی شامل تنها یک پنی تحویل داده شود. ساز و کار تحویل پستی تا قبل از استفاده از پنی سیاه به عنوان تمبر چسب وجود داشته اما این ایدهٔ جدید در همان زمان حداقل در امپراتوری اتریش، سوئد و احتمالاً یونان پیشنهاد شد.

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر