تمبر میراث فرهنگی قطب جنوب

0
248

تمبر میراث فرهنگی قطب جنوب

تمبر میراث فرهنگی قطب جنوب تمبر میراث فرهنگی قطب جنوب

پست استرالیا با انتشار سه تمبر جدید، از میراث فرهنگی قلمروی قطب جنوب تقدیر می‌کند. توجه این سه تمبر میراث فرهنگی قطب جنوب معطوف بر آثار فرهنگی سه دوره کلیدی تاریخی مربوط به قطب جنوب است؛ مانند دوره اکتشاف، دوره بین دو جنگ و دوران پس از جنگ. هر اثر همچنین نشان‌دهنده یک تم فرهنگی خاص مربوط به این قلمروهای زیبا است.

قطب جنوب به یکی از دو نقطه‌ای گفته می‌شود که خط واصل آن بر حول محور زمین منطبق است. به نقطه‌ای که در شمال زمین قرار دارد قطب شمال و دیگری که در جنوبگان قرار دارد قطب جنوب است که البته خود چهار نقطه است. قطب جنوب جغرافیایی، قطب جنوب مغناطیسی، قطب جنوب ژئومغناطیسی و قطب جنوب دسترس‌ناپذیر است.

تمبر میراث فرهنگی قطب جنوب تمبر میراث فرهنگی قطب جنوب

در سال ۱۸۲۰، تعداد متعددی از گروه‌های اکتشاف ادعا کردند که اولین گروهی بوده‌اند که به قاره جنوبگان رسیده‌اند. اولین آن‌ها یک گروه روسی بود. گفتنی است که جغرافیای سواحل قاره جنوبگان تا اواسط قرن ۱۹ میلادی هنوز ناشناخته بود. چالرز ویلکز افسر نیروی دریایی آمریکا به‌درستی مدعی شد که قطب جنوب قاره‌ای جدید است. او طی سال‌های ۱۸۳۹–۴۳ تلاش کرد که تا قطب جنوب را دریانوردی کند که البته ناموفق بود.

تمبر دوره اکتشاف (۱ دلار)

دوره اکتشاف که همچنین به عنوان دوره قهرمانی شناخته می‌شود، مربوط به اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن بیست و یکم است؛ یعنی زمانی که چندین کشور سفر دریایی به قطب جنوب داشتند. هواسنجی که روی تمبر میراث فرهنگی قطب جنوب تصویر شده است، طی سفر رهبر امپراتوری قطب جنوب توسط Ernest Shackleton به Alistair Keith Jack فیزیکدان استرالیایی داده شده است که او یک از اعضای حزب راس بود. هواسنج امروزه داخل موزه ویکتوریا نگهداری می‌شود و این نشان‌دهنده نه‌تنها اکتشافات قطبی در این دوره، بلکه ارزش تحقیقات هواشناسی است.

تمبر میراث فرهنگی قطب جنوب تمبر میراث فرهنگی قطب جنوب

تمبر دوره بین دو جنگ (۱ دلار)تمبر میراث فرهنگی قطب جنوب تمبر میراث فرهنگی قطب جنوب

تصویر روی تمبر میراث فرهنگی قطب جنوب، بیانیه پادشاه جورج وی لند (King George V Land) است که داگلاس مونسون، دانشمند و مکتشف استرالیایی از طرف حاکمیت بریتانیا در تاریخ ۵ ژانویه ۱۹۳۱ امضا کرده است. این بیانیه در یک قوطی نگهداری شد تا زمانی که در سال ۱۹۷۷ طی یک سفر باز پس گرفته شد. اعلامیه نشان‌دهنده تاریخ سیاسی و جغرافیایی بوده و بسیار مهم است، چرا که مبنای انتقال ناحیه انگلستان به استرالیا در سال ۱۹۳۳ بود.

تمبر دوره پس از جنگ (۲ دلار)

پس از جنگ جهانی دوم، توجه دانشمندان مجددا به قطب جنوب معطوف شد که لابی دولت داگلاس مونسون مطالعات آنان درباره این منطقه را تسهیل کرد و ANARE (مأموریت ملی تحقیقات قطب جنوب استرالیایی) در سال ۱۹۴۷ تشکیل شد. وسیله نقلیه به نام Weasel M29 بعد از جنگ به قطب جنوب معرفی شد و برای ANARE یک وسیله نقلیه پیشرفته تا اواسط دهه ۱۹۶۰ محسوب می‌شد که مدل بازسازی‌شده آن روی تمبر میراث فرهنگی قطب جنوب تصویر شده است.

تمبر میراث فرهنگی قطب جنوب تمبر میراث فرهنگی قطب جنوب

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر