تمبر لهستانی ها برای ایران

0
437

تمبر لهستانی ها برای ایران

تمبر لهستانی ها برای ایران

تمبر لهستانی ها برای ایران که نقش پسربچه ای لهستانی  با پس زمینه فرش ایران بر آن تصویر شده است، تاریخچه جالبی دارد که از ورود آوارگان لهستانی به ایران آغاز می شود و امروز دقیقا ۷۵ سال از آن روز می گذرد: 

تمبر لهستانی ها برای ایران

در آغاز  جنگ جهانی دوم و حمله هیتلر با کشور لهستان و کشتار بی رحمانه یهودی ها، تعدا زیادی از مردمان یهودی این سرزمین از مقابل ارتش نازی گریخته و به نزدیک ترین کشور یعنی اتحاد جماهید شوروی سابق پناهنده شدند. در واقع از چاله به چاه افتادند ! زیرا در انجا هم استالین حکومت می کرد و انها را به سیبری تبعید کرده و به کار در اردوگاه های کار اجباری واداشت.

پس از ماهها زندگی بی اندازه دشوار و در شرایط سخت و نبود لباس مناسب و غذای کافی و مرگ تعداد  زیادی از آنها ,روس ها طبق توافقی با انگلستان آنها را به ایران فرستادند تا در ایران و زیر نظر انگلیسی ها گردانهایی را تشکیل دهند و به جنگ آلمان بروند .

 آواره های لهستانی با چند کشتی عازم ایران شدند و در ۱۵ فروردین سال خورشیدی۱۳۲۱(۱۰۴۲ میلادی) به ایران رسیدند و هموطنانمان با روی گشاده با آنها برخورد کردند و این همه در حالی بود که پناه جویانی که به بندر انزلی رسیدند مملو از شپش و مبتلا به تیفوس , دیفتری و وبا بودند و به تناوب و با سرعتی زیاد کشته می دادند .

تمبر لهستانی ها برای ایران

آوارگان پس از رسیدن به ایران به تهران منتقل شدند و در اردوگاهی که در دوشان تپه , در زمینهای نیروی هوایی ارتش ساخته شده بود اسکان داده شدند . در طول مسیر مردم به طرف کامیونهای حامل لهستانی ها کیسه های مواد غذایی پرتاب می کردند و در اردوگاه دوشان تپه هم پشت درهای اردوگاه صف می کشیدند تا به آنها لباس و مواد غذایی برسانند .

آن گروه از لهستانی ها که از بیماری های یاد شده جان سالم به در بردند در ایران پا گرفتند و سلامتشان را دوباره به دست آوردند و برخسی از انها در طول سالهای بعد ارام ارام به کشورهای دیگر مهاجرت کردند و عده ای دیگر نیز در ایران تشکیل خانواده دادند و  و همین جا در در کشور میهمان نواز ما ماندگار شدند.

این خاطره خوش لهستانی ها از ایران باعث شده تا همیشه روابط فرهنگی خوبی بین دو کشور برقرار باشد و چندین فیلم سینمایی هم در این باره ساخته شود و در کنار همه اینها تمبری بسیار زیبا و جذاب هم از سوی کشور لهستان برای قدر دانی از ایرانیان منتشر شده است.

*

جالب است بدانید که هنوز و پس از گذشت سالها نام “داریوش” نامی محبوب برای پسران لهستانی است!

 

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر