تمبر عزت الله انتظامی

به مناسبت درگذشت استاد عزت الله انتظامی

0
431

تمبر عزت الله انتظامی

عزت الله انتظامی  تمبر عزت الله انتظامی
عزت الله انتظامی

عزت الله انتظامی در سال ۱۳۰۳، در محله سنگلج تهران متولد شد. وی پس از گذراندن دوره تحصیلات مقدماتی، وارد هنرستان صنعتی تهران شد و در رشته برق به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۲۶ وارد عرصه هنر گردید و با اندک دست مایه های هنر نمایش و تئاتر به آلمان سفر کرد و در شهر هانوفر آلمان وارد یک مدرسه شبانه آموزش سینما و تئاتر گردید.

عزت الله انتظامی تمبر عزت الله انتظامی
عزت الله انتظامی در مراسم رونمایی تمبر خود

 

عزت الله انتظامی تمبر عزت الله انتظامی
عزت الله انتظامی در مراسم رو نمایی تمبر خود

عزت الله انتظامی با گذراندن دوره های آموزشی تئاتر به ایران بازگشت و به دلیل فضای نامناسب سینمای ایران از نظر اخلاقی، به کار دوبله فیلم، اجرای نمایش و حضور در تلویزیون روی آورد.
داریوش مهرجویی کارگردان گاو (۱۳۴۸) استعداد عزت الله انتظامیرا کشف کرد و پروراند.
بازی های او در دیگر آثار مهرجویی همچون آقای هالو، دایره مینا، پستچی، اجاره نشین ها، هامون و بانو باعث بروز توانایی های بسیار او شد. انتظامی علاوه بر نقش آفرینی در آثار مهرجویی، در فیلمهای کارگردانان دیگری چون علی حاتمی و محسن مخملباف نیز بازی کرده است.
عزت الله انتظامیدر فیلم مستند عشق پرداز (به کارگردانی:محمد هادی (حمید) کاویانی) در کنار استاد محمود فرشچیان حضور داشته است.مسعود کیمیایی از حضور انتظامی در فیلم «حکم» به عنوان افتخاری بزرگ یاد کرد.
عزت الله انتظامی در سال ۱۳۴۸ تصمیم به کسب تجربه آکادمیک گرفت و توانست بدون کنکور وارد دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته تئاتر شود. پس از فراغت از تحصیلات دانشگاهی، در حدود سال های ۱۳۵۳-۱۳۵۲ به تدریس رشته تئاتر در دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه الزهرا (س) کنونی پرداخت.
وی سال ها در خدمت تئاتر و سینما بوده و آثار بسیار ارزنده ای از خود به جا نهاده است.عزت الله انتظامی از حدود ۱۴سالگی تئاتر را با پیش پرده خوانی در تماشاخانه های لاله زار آغاز کرد.

عزت الله انتظامی تمبر عزت الله انتظامی
عزت الله انتظامی در مراسم رو نمایی تمبر خود

عزت الله انتظامی پس از یک سال به تماشاخانه های هنر و تهران رفت؛ همزمان در سال ۱۳۲۰ نخستین نمایش حرفه ای خود را با عنوان «التیماتوم» نوشته پرویز خطیبی و به کارگردانی اصغر تفکری در تئاتر پارس لاله زار اجرا کرد و تا سال ۱۳۲۶ توانست در بیش از ۱۰ نمایش نقش پردازی کند. وی در دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه تهران نزد استادانی همچون حمید سمندریان و شنگله دانش خود را با آموخته های آکادمیک روزآمد کرد. انتظامی در هنرستان صنعتی همراه با هوشنگ بهشتی، نصرت الله کریمی، حمید قنبری و محمدعلی جعفریفعالیت هنری می کرد.

روز تولد ۸۷ سالگی عزت الله انتظامی  از تمبر اختصاصی او که با همکاری ماهنامه دنیای تمبر منتشر شده بود در تالار وحدت رو نمایی شد.
تمبر عزت الله انتظامی

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر