تمبر صدمین سال تأسیس صلیب سرخ

0
405

 

تمبر صدمین سال تأسیس صلیب سرخ

تمبر صدمین سال تأسیس صلیب سرخ

صدمین سال تأسیس صلیب سرخ با چاپ تمبری در ایران گرامی داشته شد.

سازمان بین‌المللی صلیب سرخ در سال ۱۸۶۳ میلادی بر طبق موافقتنامه ژنو و در نتیجه تلاش‌های فراوان شخصی به نام “ژان‌هنری‌دونان” با هدف تخفیف آلام انسانی و حفظ و پیشرفت بهداشت عمومی تشکیل شد. دونان، از اهالی سوئیس بود که در سال ۱۸۶۲ کتاب “خاطره‌ای از سولفرینو” را تالیف کرده و خواستار تشکیل جمعیت‌های امدادی داوطلب برای تسکین دردها و کمک به آسیب‌دیدگان جنگ شد.

وی پیشنهاد کرد که خدمت به رنجوران و زخمی‌های نظامی، فعالیتی بی‌طرف محسوب شود. “انجمن امور عام‌المنفعه ژنو” با علاقه فراوان از پیشنهاد او استقبال کرد.

در نتیجه یک کنفرانس بین‌المللی با شرکت نمایندگان ۱۶ کشور در ژنو تشکیل شد و موافقتنامه‌ای در سال ۱۸۶۴ میلادی برای بهبود وضع مجروحان نظامی میدان جنگ تدوین شد و به امضای نمایندگان ۱۲ دولت از کشورهای شرکت‌کننده رسید. در این موافقتنامه بر بی‌طرفی متصدیان خدمات پزشکی نیروهای مسلح، رفتار انسانی با زخمی‌ها و بی‌طرفی غیرنظامیانی که داوطلبانه به کمک مجروحان جنگ می‌شتابند تاکید شد و علامت بین‌المللی به‌منظور مشخص شدن اعضا و وسایلی که در این راه به کار می‌روند، پیش‌بینی گردید. این علامت به افتخار ملیت دونان، صلیب سرخ بر زمینه‌ای سفید بود که به تقلید از پرچم سوئیس به عنوان نماد و علامت آن انتخاب شد.در سال ۱۹۶۳ میلادی، در ۸۸ کشور جهان جمعیت‌های ملی صلیب سرخ تشکیل شد. همچنین در ژنو دو گروه بین‌المللی دیگر با نام‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و اتحادیه جمعیت‌های صلیب سرخ تاسیس شد. اعضای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در هنگام جنگ به عنوان میانجی‌های بی‌طرف خدمت می‌کردند و اتحادیه جمعیت‌های صلیب سرخ وظیفه ارائه کمک‌های متقابل همکاری و توسعه فعالیت‌های مربوط در زمان صلح را برعهده داشت.

تمبر صدمین سال تأسیس صلیب سرخ

در سال ۱۹۶۳  میلادی مصادف با ۱۳۴۲ هجری خورشیدی، شرکت پست ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا تمبری را برای گرامیداشت صدمین سالگرد بنیان نهادن این سازمان چاپ ومنتشر کرد.

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر