تمبرهای یکشنبه مادرانه

به مناسبت روز جهانی مادر

0
173

 تمبرهای یکشنبه مادرانه

تمبرهای یکشنبه مادرانه

 دومین یکشنبتمبرهای یکشنبه مادرانهه ماه می روز جهانی مادر است. این  روز نخستین بار در سال ۱۹۰۷ گرامی داشته شد.پیش از آن نیز، در دوران یونان باستان به مناسبت تولد “رئا” ماتمبرهای یکشنبه مادرانهدر خدایان اساطیری، این روز مورد توجه بوده است.

 تمبرهای یکشنبه مادرانه
بعد از دوران یونان باستان، در دهه ۱۶۰۰ ، آیین سنتى  موسوم به «یکشنبه مادرانه» هرساله برپا می‌شد .این مراسم در چهارمین یکشنبه چله روزه مسیحیت برگزار می‌شد. در آن زمان به دلیل فقر موجود در جامعه بسیارى از انگلیسی‌ها مجبور بودند در مکان‌هایی بسیار دورتر از محل زندگی‌شان با پیمودن مسیرى طولانى به کار و فعالیت بپردازند. در یکشنبه مادرانه، این کارآموزان و کارگران حق داشتند با استفاده از مرخصى کامل روزانه، به خانه‌هایشان بازگشته و روز مادر را در حضور مادرانشان جشن بگیرند. یکى از سنت‌های این آیین مذهبى، تهیه کیک میوه‌ای با دستور خاصى بود که به هنگام باز کردن روزه سرو می‌شد.
در سال ۱۹۰۷ ، «آنا جارویس» از غرب ویرجینیا جنبشى را در جهت ملى کردن روز مادر در آمریکا آغاز کرد. جارویس، کلیسایى را که مادرش پیش از مرگ، هر یکشنبه براى عبادت به آنجا می‌رفت مجاب کرد تا در سالمرگ مادرش، روز مادر را جشن بگیرد.

تمبرهای یکشنبه مادرانه

در دهم ماه می ۱۹۰۷ در ویرجینیا مراسم یادبودى به پاس قدردانى از زحمات تمام مادران برگزار شد و سال بعد اهالی فیلادلفیا نیز این روز را جشن گرفتند و خیلی زود این کار رواج گسترده‌ای پیدا کرد..
“جارویس” با دیگر همراهانشان جنبشى را از راه ارسال نامه به وزارتخانه‌ها، تاجران و سیاستمداران آغاز کرده، از آن‌ها تقاضا کردند این جنبش را  تا رسیدن  به ثبت این روز به عنوان  یک روز ملی یارى کنند. سرانجام “توماس وودرو ویلسون”، رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۱۹۱۶ ، طبق اعلامیه‌ای رسمى، روز مادر را واقعه‌ای ملى اعلام کرد و از مردم کشورش خواست تا در دومین یکشنبه ماه مه، این روز باشکوه را جشن بگیرند.

تمبرهای یکشنبه مادرانه
کشورهاى آمریکا،دانمارک، فنلاند، ایتالیا، ترکیه، استرالیا،  بلژیک و … در دومین یکشنبه ماه می هرسال، روز مادر را جشن می‌گیرند.

 

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر