تمبرهای میکل آنژ

به مناسبت سالروز مرگ میکل آنژ

0
355

تمبرهای میکل آنژ

تمبرهای میکل آنژ تمبرهای میکل آنژ
تمبری از آثار میکل آنژ چاپ کشور بروندی

امروز چهارصد و پنجاه و پنجمین سالروز از دنیا رفتنِ یکی از معروف ترین هنرمندان دوره رنسانس ایتالیا، نقاش و پیکرتراش مشهور، مایکل آنجلوبوناروتی است که ما به نام «میکل آنژ» می شناسیمش. یک هنرمند خلاق و نابغه که در طول ۸۸ سال زندگی و ۷۵ سال فعالیت هنری اش، تعدادی از ماندگارترین آثار هنری دنیا را خلق و به چشم های هنردوستان هدیه کرد.

تمبرهای میکل آنژ تمبرهای میکل آنژ
تمبری از آثار میکل آنژ چاپ کشور عجمان

میکل آنژ سال ۱۴۷۵ میلادی، در توسکانی، یکی از شهرهای کشور ایتالیا به دنیا آمد. او هم مثل بیشتر هنرمندانِ دنیا، از کودکی به یادگرفتن و انجام کارهای ذوقی و هنری، علاقه نشان می داد. منتها خانواده میکل آنژ هم مثل بیشتر خانواده های نگران که تصور می کنند هنر، موفقیت و عاقبت به خیری ندارد، مخالف علایق او بودند و همین به دعوای سختی بین او و پدرش منجر شد و این گونه بود که میکل آنژ سیزده ساله، تنها و مستقل، به عنوان دستیار در یک کارگاه نقاشی مشغول به کار می شود و در سال های کار و تلاش برای معاش، در همان کارگاه، نقاشی روی دیوار و مجسمه سازی را از یکی دو استاد کاربلد می آموزد.

تمبرهای میکل آنژ تمبرهای میکل آنژ
پاکت مهر روز میکل آنژ چاپ کشور دانمارک

میکل آنژ هم مثل همه آدم ها و به خصوص مثل بیشتر هنرمندان دنیا که به واسطه متفاوت بودنشان، زندگی پرفراز و نشیبی را تجربه می کنند، در طول زندگی اش اتفاقات و بالا و پایین های زیادی داشته؛ چندین بار مهاجرت از بولونیا به فلورانس و از فلورانس به رُم، دل بستن به وعده و وعیدهای حاکمان و اسقفانِ زمان خود بابت حمایت از هنرش و سرانجام ناامیدی و سرخوردگی، تلاش برای اعتلای هنرش از راهِ قبول سفارش و در ادامه، تحمل سلایق و باید و نبایدهای ضد و نقیضِ سفارش دهنده که می تواند هر هنرمندی را آزار دهد، از جمله دشواری هایی است که میکل آنژ هم پشت سر گذاشته است.

تمبرهای میکل آنژ تمبرهای میکل آنژ
تمبری از آثار میکل آنژ چاپ کشور توگو

بیشترمان میکل آنژرا به عنوان یک نقاش بزرگ که «تابلوی آفرینش» را بر سقف کلیسای سیستین، اقامتگاهِ رسمیِ پاپ در واتیکان خلق کرده می شناسیم؛ «آفرینش آدم» یکی از داستان های جذاب انجیل، کتاب مقدس مسیحیان است که در آن لحظه حیات بخشیدنِ خداوند به آدم روایت می شود. در این اثر، در کنار آدم و حوا و اشاره ای که نشان دهنده روح بخشیدن به این دو است، در سمت راست تصویر، می توان برشی عرضی از مغز انسان با جزئیاتی قابل توجه را تشخیص داد که نشان دهنده تسلط بالای نقاش بر آناتومی بدن انسان است. با این همه، میکل آنژ بیش از این که یک نقاش باشد، یک پیکرتراش و مجسمه ساز است که مهم ترین آثار مجسمه سازی دنیا را خلق کرده است.

تمبرهای میکل آنژ تمبرهای میکل آنژ
پیکره میکل آنژ

مجسمه «داوود» که از سنگ مرمرِ یک تکه، به ارتفاع ۵متر، ساخته شده شاهکار تعادل در مجسمه سازی است و همان طور که از نامش برمی آید، پیکر یکی از چهره های انجیل است و دیگری مجسمه «موسی» که از سنگ مرمر یک تکه، با ارتفاع دو و نیم متر ساخته شده و عزم و صلابت و امید، همزمان در چهره و چرخش سر و نگاه مجسمه، به چشم می خورد. از میکل آنژ تعدادی اثر به شکل نقش اندازی روی مرمر هم به جا مانده که «مادونا روی پله» و «جنگ دو پیکر» از این جمله اند.

شاید جالب باشد بدانید چهره میکل آنژ در بسیاری از آثار نقاشی اش دیده می شود. او از آن دست هنرمندانی بود که معمولا در پایان کار، امضایی روی اثرش باقی نمی گذاشت. همچنین هیچ نقاشی پرتره ای از خودش نکشیده اما در برخی از نقاشی هایش، طرحی شبیه چهره خودش در تصویر دیده می شود، از جمله در نقاشی معروف «قضاوت نهایی» . در این نقاشی، یکی از شخصیت ها، تکه ای پوست در دست دارد که صورت نقاش روی آن دیده می شود.

برای میکل آنژ و نقاشی های جذابش تا کنون بیش از ۸۰ تمبر منتشر شده است.

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر