برج کج پیزا

به مناسبت اول سپتامبر سالروز آغاز ساخت برج معروف "پيزا" در شهر پيزاي ايتاليا (1174م)

0
271

برج کج پیزا

برج کج پیزا  برج کج پیزا

در اولین روز سپتامبر ۱۱۷۴م عملیات احداث و ساخت برج کج پیزا در شهر پیزای ایتالیا آغاز شد. هدف از ساختن برج کج پیزا در شهر پیزای ایتالیا، نصب یک ساعت بزرگ بر بالای آن بود. اما مدتی بعد از شروعِ کار، این برج ۵۵ متری در حدود ۵ متر از خط مستقیم منحرف شد. به همین دلیل، این بنا به برج کج پیزا شهرت یافت. هم اکنون با تلاش مهندسین و کارشناسان کشورهای مختلف، انحراف این برج که منبعی مهم برای صنعت گردشگری ایتالیا محسوب می‏شود، تا حدی اصلاح شده است.
با اینکه برج های کج دیگری در دنیا وجود دارد اما برج کج پیزا یکی از جالب ترین آنهاست که هر سال کج تر از سال قبل می شود. تاریخ ساخت برج کج پیزا به قرن دوازده برمی گردد، زمانی که مردم پیزا تصمیم گرفتند با ساخت برجی برای کلیسای منطقه، برج سنت مارک را تحت تاثیر قرار دهند. کار ساخت برج با ینا نهادن اولین سنگ توسط معماری معروف در آن زمان به نام بونامو شروع شد. زمانی که بنای برج به چیزی حدود ۱۲ متر رسید کج بودن آن مشخص شد. در طی سال ها برج کج پیزا زیر نظر معماران مختلف در دوران مختلف تحت ساخت و بازسازی قرار گرفت و به دلایل مختلفی از جمله جنگ متوقف شد تا اینکه در نهایت احداث برج با ساخت آخرین طبقه آن و قرار دادن ناقوس در آن توسط معماری به اسم پیزانو در سال ۱۳۷۲ میلادی پایان یافت.

برج کج پیزا  برج کج پیزا
تمبر برج پیزا

در سال های دور مردم بر این باور بودند که کج بودن برج کج پیزا جزئی از طرح اولیه و به عمد معمار بوده است اما کارشناسان با بررسی ها نشان دادند طرح اولیه این برج به صورت عمودی بوده است و طی ساخت کج شده است. نکته ای که این برج را محبوب می کند زیبایی و پایداری آن با وجود کجی در طول سال ها بوده است. برج کج پیزا با تخریب ها و مشکلات زیادی از جمله زلزله های شدید و خفیف، جنگ، اشتباهات محاسباتی در ساخت و …روبرو بوده است اما حالا متخصصان با طراحی زیر ساخت ها و مهندسی های پیشرفته سعی بر کاهش میزان کج شدن برج دارند.
برج کج پیزا  برج کج پیزابرج کج پیزا در تمام این سال ها شاهد جنگ ها و حوادث زیادی بوده است. در جنگ جهانی دوم به دست آمریکایی ها برج های ایتالیا تخریب شد اما برج کج پیزا دور از این خطر ماند. از طرفی به دستور موسولینی برای عمود کردن این برج در پای آن بتون ریزی شد که نتیجه ای معکوس داد و برج در سطح زمین بیشتر فرو رفت. سال ها بعد با افزایش خطر ریزش برج بازدید از آن ممنوع شد و برای حدودا یک دهه برج تحت بازسازی قرار گرفت. با بیشتر کج شدن برج پیزا مهندسان و کارشناسان زیادی گرد هم آمدند تا به دنبال راه حل های برای رفع نابودی برج کج پیزا شوند. تا به الان روش های بسیاری مورد آزمایش قرار گرفتند و به نظر می رسد تا چیزی حدود سه قرن دیگر ایتالیا میزبان برج کج پیزا ی خود باشد.

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر