اولین تمبر کریسمس

0
267

اولین تمبر کریسمس

اولین تمبر کریسمس

ماه دسامبر نشانه آغاز کریسمس و زمانی برای شادمانیست که توسط سراسر مردم دنیا جشن گرفته می‌شود کریسمس یا نوئل جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامی‌داشت زادروز مسیح برگزار می‌شود. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری آنرا در شامگاه ۲۴ دسامبر نیز برگزار می‌کنند. ایام دوازده روزه کریسمس با سالروز میلاد مسیح در ۲۵ دسامبر آغاز گشته و تا جشن خاج‌شویان در روز ۶ ژانویه ادامه می‌یابد. هرچند مهم‌ترین عید مذهبی در گاهشمار مسیحی، روز عید پاک (به عنوان روز مصلوب شدن و رستاخیز عیسی) است، بسیاری به‌خصوص در کشورهای ایالات متحده و کانادا، کریسمس را مهم‌ترین رویداد سالانه مسیحی محسوب می‌دارند. با وجودی که این روز، یک عید مذهبی شناخته می‌شود، از اوایل سده بیستم میلادی به بعد به‌طور گسترده به عنوان یک جشن غیر مذهبی برگزار شده و برای بیشتر مردم، این ایام فرصتی است برای دور هم جمع شدن اقوام و دوستان و هدیه دادن و هدیه گرفتن کریسمس با آیین‌های ویژه‌ای مثل  آراستن یک درخت کاج، برگزار شده و شخصیتی خیالی به نام بابانوئل در آن نقشی مهم دارد.

اولین تمبر کریسمس
تمبر کریسمس کانادا

عمده شرکت‌های پستی به مناسبت این تعطیلات بزرگ سالانه تمبرهای بسیاری منتشر می‌کنند. اما این رویداد مهم پستی برای اولین بار چه زمانی رخ داد و چه کشورهایی اقدام به انتشار تمبر کریسمس برای نخستین بار کردند؟
عمدتا تصور می‌شود اولین تمبر کریسمس رسمی، تمبری کانادایی بود که با نوشته “XMAS 1898”در سال ۱۸۹۸ منتشر شد. ویژگی اصلی تمبر نقشه جهانی تصویر شده روی آن است که با رنگ قرمز مستعمرات قلمروی بریتانیا و وسعت این قلمرو را به تصویر کشیده است.

اولین تمبر کریسمس
تمبر کریسمس دانمارک

عده دیگری معتقدند اولین تمبر کریسمس دسامبر ۱۹۰۴ در دانمارک منتشر شد. این تمبر کمی گران‌تر از تمبرهای عادی بود و به عقیده مدیر پست دانمارک، عموم مردم مایل به پرداخت هزینه اضافی خیرخواهانه برای ارسال تمبرهای کریسمس خود بودند.درآمد حاصل از فروش تمبرهای کریسمس صرف کمک به کودکان معلول شد.
روی این تمبر ملکه لویس ملکه دانمارک نشسته بر صندلی خود نشان داده می‌شود: ملکه در مرکز تمبر، نماد ارتش دانمارک پایین تمبر و تاج پادشاهی بالای تمبر تصویر شده است. اگرچه تمبر دانمارکی کریسمس از سال ۱۹۰۴ اولین تمبر رسمی کریسمس بود، اما این اولین تمبری نبود که کریسمس روی آن حک شده است.

اولین تمبر کریسمس
تمبر کریسمس مجارستان

گروه دیگری معتقدند تمبرهای مجارستانی سال ۱۹۴۳ اولین تمبر کریسمس بوده، چرا که روی آن از تصاویر مذهبی استفاده شده است. این تمبر پیام پیامبر به چوپانان، تولد عیسی مسیح و ادای احترام به جامعه مسیحیت را نشان می‌دهد.

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر