افضل الدین آذربد

0
543

افضل الدین آذربد

افضل الدین آذربد

 افضل الدین آذربد از قدیمی ترین طراحان تمبر ایرانی است.او در سال ۱۲۸۷هجری شمسی در تهران متولد شد. پدرش “لطفعلی صدرالفاضل نصیری امینی” اصالتا تبریزی بود و در سالهای دور به تهران مهاجرت کرده بود. مادرش را در کودکی از دست داد و در سن ۱۳سالگی به علت ازدواج دوم پدر، به ناچار از خانه بیرون رفت. او  به‌ دلیل علاقه به تذهیب و نقاشی نزد استادانی چون “میرزا ابوالقاسم اصفهانی” تذهیب ، و “حسین بهزاد” نقاشی را فرا گرفت.

افضل الدین آذربدافضل الدین آذربد

      مدتی به استخدام ارتش در آمد و در اداره جغرافیای ارتش کار کرد. از جمله فعالیت های او در این دوران ” تهیه و طراحی اولین تقسیمات کشوری روی نقشه” بود. مدتی نیز در شرکت نفت فعالیت داشت و مسئول نقشه برداری آن شرکت بود. سپس به استخدام وزارت “پیشه و هنر” در آمد.

    در تمام این سالها به واسطه ذوق وافر و علاقه زیادی که به آموختن خط زیبا داشت به تحصیل، مطالعه و تمرین در اشکال خطوط می‌پرداخت بدو ن آنکه از احدی تعلیم گرفته باشد و در نهایت توانست خطوط میخی کوفی، کوفی ، نسخ ، ثلث ، رقاع ، طغرا ، ریحان و تعلیق و … را به خوبی بشناسد و بنویسد. در سال ۱۳۰۶هجری شمسی نیز  خط فانتزی را ابداع کرد. اکثر کتابهای دوران پهلوی اول  که با حروف چاپی نیستند را او نوشته و یا نقاشی کرده است. از آثار وی کتابی است تحت عنوان “مفتاح‌الخطوط” که انواع خطوط در آن درج شده است. 

و اما طراحی تمبر…

او در خلال سالهای ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۵ طراحی تمبر را در وزارت پیشه و هنر بر عهده داشت. تمبرهای دومین کنفرانس بین المللی اقتصاد اسلامی،  چهارمین کنگره جهانی جنگلبانی هندوستان، پست هوایی قم، امانات پستی و شیر و خورشید مسلولین از مهمترین طراحی های اوست. 

    وی همچنین طراح لیبل کبریتهای آن زمان نیز بود  و از کلکسیون داران کبریت در ایران به شمار می­رفت. استاد آذربد در سن ۹۲ سالگی در سال ۱۳۷۹ در محله هفت تیر تهران درگذشت.

 

 

 

 

 

ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر
ورود به تلگرام ایران تمبر